View Single Post
Old 09-12-2011, 13:05   #37
scarebus
ScanFlyer Blue

Default Re: Om Ryanair, danske fagforeninger og hvor man betaler skatt (splittet fra FR åpner

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Nå må det vel sies at Frankrike er et litt spesielt land, og kanskje noe mer proteksjonistisk anlagt enn de fleste andre europeiske land. De er veldig flinke til å skjerme egne bedrifter.
Dette er din personlige mening og burde ikke brukes som bevis for at straffen/dommen i Frankrike ikke var objektiv og riktig.

Quote:
Når det er sagt så tror jeg ikke det kom så langt som til retten for Ryanairs vedkommende, men easyJet ble bøtelagt for å ha brukt britiske arbeidskontrakter for ansatte som jobbet ut fra Orly. Der var det vel imidlertid også et element at en del av de ansatte nesten utelukkende fløy fransk innenriks.
Dette burde ikke ha noe å si, da det vel kun er et spørsmål om hvor man har base, ikke hvor rutene flys. Hvorvidt det faktisk kom til retten eller ei vet jeg ikke, men jeg merket meg at det i artikkelen sto:
"French courts ruled against Ryanair, saying that employees of foreign airlines living in France come under French social security and tax law."
At han så skyndet seg og lukket basen for å unngå videre forfølgelse vitner vel ikke akkurat om en uskyldig dømt person.

Quote:
Man kan da selvsagt konkludere med at praksisen er ulovlig, man man konkludere med at man ikke vet, eller man kan konkludere med at det er lovlig. Jeg vet ikke.
Selv velger jeg å konkludere med at det ikke har blitt gransket nøye nok ennå. Igjen så kan det ikke brukes som bevis på alt er OK.

Quote:
Nå er nok ikke regelverket helt entydig, og hvordan regelverket er for Irland vet jeg ikke. Siden Ryanair er et irsk selskap så vil jeg tro at de forholder seg til Irsk lovgivning.
En hovedårsak til at dette er uklart er vel nettopp dette at man ikke vet hvilket land man skal forholde seg til. Administrasjonen befinner seg riktignok i Irland, men de innleide kontraktørene er jo spredt rundt i hele Europa på en kontrakt utstedt i England. For kontraktsansatte i England finnes en sjekkliste på følgende link:
http://www.worksmart.org.uk/rights/i...an_agency_am_i

Your rights at work depend whether by law you are an employee (which means that you get better rights) or a worker (which means you do not do so well). This is an important difference, but there is no easy test. Many agency workers fall into the grey area between the two. Ultimately only an employment tribunal or a court can decide, though advice agencies and unions have lots of experience in assessing how a tribunal might rule.

You are likely to be an employee if:

- your employer provides work within set hours and pays you for being available to work
- you have to accept the work provided by your employer and are not free to turn work down
- your employer controls what you do and lays down how and when you do it
- you have to carry out the work personally, and cannot send someone else to do it on your behalf
- your employer supplies the tools or other equipment for the job
- your employer deducts tax and National Insurance from your wages (although some workers also have this).

De 5 øverste punktene er temmelig soleklare i disfavør Ryanair. Det siste punktet blir derfor en logisk brist.
scarebus is offline   Reply With Quote