Dette er på litt oppfordring, hva er erfaringene med å inneha
SAS´ Pandionkort? Håper andre EBPere kan utfylle litt.
En tidligere kollega sa en gang at den dagen du fikk brev fra
SAS med beskjed om at du var blitt gullkortkunde hadde du en fin anledning til å sette deg ned og spekulere i hva som var galt i livet ditt. Vel.
For nesten to år siden satt vi rundt kjøkkenbordet hele gjengen hjemme og snakket om stort og smått, siden jeg nettopp var kommet hjem fra nok en reise ble det litt
SAS-prat også. Jeg nevnte for ungene at
SAS hadde et "svartkort" for de som fløy mest, og de mente da et slikt skulle pappa´n hatt ja, med all reisinga. Så kom min bedre halvdel på at det hadde ligget en konvolutt fra
SAS i posten fra den uka. Joda, der var det et hyggelig brev fra sjefen "sjøl" som ønsket å påskjønne meg som en av
SAS´ beste kunder med å tilby meg medlemsskap i deres Pandionklubb, fra 1. april. Da hadde ungene det på G! Etter noen dager kom det svarte kortet i posten, sammen med litt informasjon, direktetelefonnummer og en fin sølvpenn, og svarte adressekort til å sette på koffert og veske. Jeg fikk en egen side på Internett, hvor jeg fikk anledning til å søke om gullstatus hos bla Hilton og Sixt, noe som ble gjort, og de gullkortene kom etterhvert i posten.
Nå er
SAS stort sett i rute, så jeg har egentlig aldri fått testet fordelene ved forsinkelse og innstilling, men da skal jo EBP komme helt foran i køen. EBP blir i utgangspunktet igjenkjent som en egen status hos
SAS, Widerøe og Estionan Air.
Så, hvordan er hverdagen med et slikt kort?
På innenriksreiser i Norge får jeg gratis forsyninger fra tralla, det være seg muffins eller rødvin. Det er litt ok på sene fly hjem fra Oslo til Trondheim I tillegg så spanderer Widerøe alt fra sine traller i Norge og på sine skandinaviske ruter. Når jeg besøker
SAS Scandinavian Lounge i Oslo får jeg en ferdigpakket pose med VG, Dagbladet, Aftenposten og Dagens Næringsliv. Jeg trenger aldri vise ombordsstigningkort i
SAS´ lounger, hvilket betyr at om jeg reiser KLM økonomi får jeg besøke
SAS sine lounger. Når jeg reiser i Europa flye jeg vanligvis øknomi ekstra, og med
EPB blir de aller aller fleste spørsmål om gratis oppgradering til business imøtekommet, i Brussel er de særs greie på dette, i Tyskland ikke! Når jeg sitter langt bak (innenriks) med fersk besetning kommer de ofte og hilser på når jeg har satt meg, purserene er ikke så nøye på det der.
I tillegg er det noen opplevelser som jeg nok ikke hadde fått med meg uten
EPB.
Jeg tok med hele familien + svigers på bonustur til Roma i fjor. Vi fløy økonomi Oslo-Roma, men hele bunten på åtte fikk forsyne seg fra tralla uten at det kostet noe, det var skikkelig hyggelig.
Jeg har også ved et par anledninger fått oppgradert gode kolleger til business, det er ok på vei hjem fra møte nede i Europa.
Jentene var på bonustur med Widerøe i høst, på vei hjem kom flyverten bort og hilste på de, og fortalte at siden pappa´n hadde Pandionkort his
SAS så måtte de bare si fra hvis de ville ha noe fra salgstralla - det satte de pris på.
Jeg fikk
SMS om at
SAS spanderte fotballkamp og middag når FC København og Rosenborg spilte i København, men da var ikke jeg der..
Vi ble også invitert på vintur til Frankrike mot et heller lite trekk fra Eurobonuskonto´n, men den turen ble så raskt oppfylt at vi ikke fikk plass, synd.
En gang jeg fløy økonomi med Air Baltic så kom en av gutta i besetningen og lurte på om jeg var den jeg er, noe jeg bekreftet, og da kom han med et
SAS businessmatbrett og hilste fra
SAS, den overrasket.
Sånn går nå dagene, jeg har hatt EBP-status i to år nå, og siden det har blitt litt mindre med reising i 2011 så tviler jeg vel på om jeg får oppleve at alle gode ting er tre. Det erigjen noen turer til statusen går ut, jeg kan jo gjerne legge inn detaljer fra hver tur her om hvorvidt EBPen gjorde noe forskjell, om folket ønsker.
Sikkert noen andre EBP som har sine opplevelser, hadde vært ok å lese de også.