View Single Post
Old 07-12-2011, 23:48   #26
Robbiedeluxe
ScanFlyer Silver

Robbiedeluxe's Avatar

Default Re: DeluxeReport: The Asia 2011 First Class Tour!

Hong Kong er en av de kuleste byene jeg vet om. Det er alltid noe å gjøre og det er alltid noe å se. Det er både veldig vestlig og veldig orientalsk på samme måte. Mye mer interessant by enn Singapore, etter min mening. Dette var min tredje gang i byen, men første gang med kjæreste (ahem!) så vi hadde litt "andre" planer; ble litt flere lange gåturer i parker, shoppingturer etc enn forrige gang jeg var i byen, for å si det sånn... :P

Som vanlig gikk alt veldig effektivt på flyplassen i Hong Kong, og vår baggasje var blant de første til å komme ut på båndet. Her funker alt, alltid.

I Hong Kong finnes det forskjellige taxier som opererer forskjellige deler av byen. Om man skal til Central og/eller i store deler av sentrum, så tar man en rød taxi, om man skal til New Territories så er det de grønne som gjelder og om man mot formodning havner på nachspiel i Lantau (don't ask) så tar man de lyseblå taxiene.

Taxiene i Hong Kong tar i utgangspunktet ikke kredittkort, men en del har begynt som ledd i et pilotprosjekt. Ryktene sier de ikke vil ta kredittkort pga tips og avrundingen som man gjør når man betaler med cash. Vi hadde ikke tatt ut cash, da jeg pleier å få hotellet til å betale for meg og så legger de det på regningen min (så slipper man også å bli lurt, dette pleier jeg spesielt å gjøre i nye byer og/eller når jeg er usikker på hva det koster å ta taxi fra flyplassen og inn til byen).

Som InterContinental Gold Ambassador er ikke valget så vanskelig når det kommer til hotell. Jeg har også edelt metall hos SPG, men foretrekker InterContinental når jeg er på ferie, men SPG-hotellene Sheraton, Westin og Le Méridien når jeg reiser gjennom jobb.

I Hong Kong fantes derfor to aktuelle hotell for oss: InterContinental Hong Kong (A) og InterContiental Grand Stanford (B). Begge ligger på Kowloon med utsikt over Victoria Harbour og Hong Kong skyline, men IC Hong Kong er flaggskipet og har også best utsikt. Se kart:

Standarden er nokså lik, men prisene er det stor forskjell på. IC Hong Kong kan fort koste 2 og 3 ganger mer per natt (selv med corporate rate) enn hva Grand Stanford koster. Selvfølgelig har beliggenhet mye å si, men vi var på forhånd usikre på om det var verdt å betale såpass mye ekstra for å ha bedre utsikt. Dessuten ligger ikke hotellene mer enn ca 1 km unna hverandre, så vi valgte å booke de første nettene (ukedagene) på Grand Stanford og så bytte over til IC Hong Kong til helgen, da sistnevnte uansett har bedre priser i helgene enn ukedager. Når det er sagt, utsikten ved Grand Stanfor er det ingenting i veien med, såfremt man får et harbour view rom!

Da vi ankom hotellet var det en del som sjekket inn, men en av Ambassador-fordelene er dedikert sjekk-inn, og denne skranken var ledig. Vi ble fortalt litt om hotellet av en meget hyggelig dame og ble også forklart om hvilke Ambassador-fordeler som ventet oss. Oppgraderingen (som jeg var mest spent på) hadde gått igjennom, og vi kunne se frem til en junior suite med harbour view. For ca tusenlappen per natt (med heftig corporate rate) er ikke dette en dårlig deal i Hong Kong! Vi ble også forklart at det foregikk arbeid med å pusse opp hotellet, men alle Ambassadors ble plassert lengst mulig bråket så mulig, men at vi bare måtte ta kontakt om det ble plagsomt.

Litt bilder av InterContinental Grand Stanford:

Nice touch!

Stue:

Soverom:

Bad nummer 1:

Bad nummer 2:

Senere på kvelden, valgte vi å finne en lokal sjappe for litt duck. Kinesere er gode til å kopiere, men de er også gode til å lage duck!

Vi kom nokså slitne tilbake til hotellet, og forberedte oss på en uke med heavy sightseeing og nye opplevelser!
Robbiedeluxe is offline   Reply With Quote