View Single Post
Old 01-12-2005, 21:15   #39
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Default Replying to Topic 'Finnair til Dehli'

Quote:
Originally posted by MartinL

Jeg holder meg bare til fakta.
Og de fakta som er blitt lagt frem er at Finnair de siste årene har skaffet seg en rekke nye MD11 og lansert stadig flere destinasjoner vest over og dette er ikke fordi det finske markede er stort nok for dette selv.

Denne ekspansjonen går utvilsomt mye på bekostning av SAS sine operasjoner i Skandinavia. dette er vi da alle sikkert enige om.
Vel det er vel fakta paa begge sider, ikke bare Finnair siden.....i den samme perioden som Finnair har skaffet seg flere MD-11 (ikke nye) har SAS "oppgradert" langdistanse flaaten fra 767 til A330/A340 noe som har gitt en netto oekning av 50-60 seter pr avgang...som fakta er det ogsaa en ekspansjon......

Du har et godt poeng at Finnairs ekspansjon Oestover (du skriver Vestover, men det maa vel vaere Oestover!) gaar paa bekostning av SAS....men hvorfor "glemme" at det samme gjelder SAS sin ekspansjon vestover, som ogsaa har gaatt paa bekostning av Finnairs operasjoner Vestover (som naa er redusert til NYC pluss noen ferie destinasjoner)......selv sitter jeg i en by i vest (veldig) hvor SAS har ekspandert, og Finnair har forlatt. SAS har naa den stoerste markedsandelen av trafikken herifra til Helsinki og med 2 av de 3 stoerste mobil telefon leverandoerer plassert her, er dette et betydelig marked som har gaatt til SAS paa bekostning av Finnair....saa bildet er nok mere i balanse enn slik du ser det.