At allle ikke er enig. godt er det! det er jo det som bringer frem mye i debattene her.
Jeg mener ikke personlig noe til noen om denne saken og jeg er heller ikke en ekspert som kan gi
SAS svaret på hva de skal gjøre.
Jeg holder meg bare til fakta.
Og de fakta som er blitt lagt frem er at Finnair de siste årene har skaffet seg en rekke nye MD11 og lansert stadig flere destinasjoner vest over og dette er ikke fordi det finske markede er stort nok for dette selv.
Denne ekspansjonen går utvilsomt mye på bekostning av
SAS sine operasjoner i Skandinavia. dette er vi da alle sikkert enige om.
Hva jeg mener
SAS burde gjøre? Nei si det, men jeg mener i alle fall at fokuset til
SAS i pressen gir ett intrykk (meg) av å finne flest mulig unnskyldninger for hvorfor de ikke møte konkurransen.
At kostnadene må ned er det liten tvil om, men det kan jo ikke bare skyldes på dette.
SAS må begynne å se mulighetene, om ikke, i alle fall gi ett intrykk av at de gjør det!
Ting kan ikke forandres over natten, men feilene jeg mener
SAS har gjort, og som nå viser hvorfor nykommere og Finnair etablerer nye ruter er
SAS sitt valg av langdistanse materiell og ikke minst manglende interkontinental satsning fra
ARN.
Om
SAS nå skal se på mulighetene, så må det da være der hvor det viser seg og være marked.
SAS burde bedre enn sine konkurrenter se potensiale til nye langruter og derfor etablere de først. Med flere ruter vil
SAS kunne stå sterkere i Skandinavia som en interkontinental operatør og også kunne skaffe seg en bredere inntektsplattform.
Det nytter ikke å starte opp etter at en annen operatør har funnet et marked for en ny rute!