Quote:
Originally Posted by TOS
Så da er det bedre at de som gjør dette heller går uten arbeid, for å ikke undergrave sine (ikke enda) mulige fremtidige kollegaer...? Det synes jeg høres litt underlig ut. En slik holdning gjør vel ikke saken bedre for de som nå skal ut i bransjen, og som må akseptere dårligere vilkår enn hva man hittil har hatt.
|
Ja, du synes vel det er underlig.
Hvordan startet denne galoppen?
Det var selvsagt en del piloter som hadde mer penger enn evner og kunnskap. De fant ut at i stedet for å jobbe som instruktører, fly hoppere eller dra seilfly osv for å samle timer, så kunne de kjøpe seg tid i høyresetet på et postfly i USA.
Deretter var det noen som fant ut at hvis de betalte typerating av egen lomme før de dro på intervju, så ville det kanskje være lettere å få jobb i selskapet de søkte i. Det finnes selskap som selger co-piloterfaring til de som har nok penger, bare for å komme høyere opp i søkerbunken. Ville du like en slik utvikling blandt f.eks. kirurger, politi osv, der man kjøper seg til erfaring? Vil du ha den beste legen, eller vil du ha den legen som har råd til å koste både utdanning, spesialistutdanning samt leve på halvparten av normal legelønn?
Problemet er når det er mange nok som har nok penger til å være med på galoppen, samtidlig som det er et stramt arbeidsmarked for piloter.
Mange flyselskap takker og bukker, og begynner å sette krav om typerating før søkere får komme på intervju.
Taperne blir piloter på alle nivåer, og etter hvert også vi som er passasjerer.
Jeg vet ikke hvor mange du
TOS kjenner som har tatt pilotutdanning de siste 5-10år, men jeg kjenner en del. Jeg liker ikke utviklingen når jeg ser hvem som får jobb i hvilke selskap og hvordan en del har oppnådd å få den jobben de har fått.