View Single Post
Old 28-11-2011, 18:29   #55
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Default Re: DY's Malagabase - nye betingelser

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Vikarselskapene er altså involvert for å skumme fløten uten å skape noen verdier eller nødvendige produkter.
Det finnes nok veldig mange slike selskaper - ikke bare innen luftfarten. Noen vil mene at slike selskaper bidrar til konkurranse og fleksibilitet for de som benytter seg av deres tjenester. Jeg har et ambivalent forhold til slike aktører, men jeg kjenner mange som jobber i helt andre bransjer som jevnlig bruker slike for å formidle sine egne tjenester (kanskje mer vanlig i UK enn i f.eks. Norge).

Quote:
Ville du like disse vilkårene for din jobb?

- Cockpit In Arpi tar ca. 5% av din lønn i ansettelses gebyr:
- Som gjenytelse tilbyr deg ingenting i forhold til det ansettelsesforholdet du har i dag.
- Derimot vil de redusere lønnen du har i dag, ikke bare med å trekke fra sitt gebyr på 5% - men også en markedsjustering på -30% (jeg tror dette er lavt).
- Cockpit In Arpi (CIA) er også frustrerte over Norske Arbeidsmiljølover, så de flytter kontrakten (og dine rettigheter) til land som ikke har slike brysomme lover som f.eks. Estland (Ikke helt ulikt tankegangen til et annet CIA, som synes at Demokratiske lover var for brysomme).
- Sykepenger for du mest sannsynlig ikke, blir du syk må du bruke av Nettolønnen din.
- Pensjonsopptjening - også fra din lønn - som i utgangspunktet ikke høres så dårlig ut inntil du begynner å trekke fra...
- Arbeidsledighetsforsikring - Nei.
- Faglig utvikling - Nei fyda !
Nei, men bortsett fra at lønnen i ditt selskap reduseres i forhold til lønnen jeg har i dag så er dette ikke uvanlig for kontraktsansatte. Jeg vil vel heller ikke anta at folk går fra faste flygerjobber og til en slik tilværelse uten at usikkerheten kompenseres med høyere lønn, så de som tar slike jobber har sikkert et annet, og for dem dårligere alternativ. Vanlig praksis i andre bransjer (men også innen luftfarten) er vel imidlertid at kontraktsansatte tjener godt (men uten sikkerhet og andre ansattes goder). At lønnen for slike kontraktsansatte faller i perioder med mange som ønsker slik jobb, eller få selskaper som etterspør slike, er relativt vanlig.

At vikarselskapet tar en %-andel er ikke uvanlig, men ofte er det vel en fast sum for formidling av jobb (litt avhengig av hva selskapet bidrar med utover ren formidling). Hvorvidt dette er en god løsning når det kommer til normal drift så synes jeg vel ikke det, men om det i perioder er behov for enten spesiell kompetanse eller fleksibilitet i arbeidsstokken, så har slike kontraktsselskaper sin misjon.

Ser man på de få stillingene som er tilgjengelige i PARC aviation, så er iallefall lønnen for f.eks. Kina-baserte piloter ikke så dårlig (fra 100k USD net salary til ca 160k USD net). Hva som er standard avlønning for slike i Europa vet jeg ikke (vi vet vel sånn ca hva som var utgangspunktet for HEL-basen, men om dette er representativt vet ikke jeg).

Quote:
Litt på spissen, litt fiktivt men sålangt har jeg klart å spore det ene Vikarbyrået fra Polen via Norge til Estland (ja det er samme firma) er dette ganske nær sannheten.

Jeg vet at jeg ville ikke synes mye om disse vilkårene - og derfor synes jeg ikke at andre skal måtte godta slike vilkår fordi jeg skal kunne fly billigere enn hva det koster å parkere på OSL.
Estland er med i EU og må vel, som alle andre land i EU, forholde seg til gjeldende regelverk i forhold til arbeidsmarkedet. Jeg kjenner imidlertid ikke til hva som er gjeldende regler for slikt arbeid. I forhold til flygende personell er det vel europeiske retningslinjer som gjelder uansett om man er kontraktsansatt eller fast ansatt, er det ikke?

Jeg er tilfreds med en jevn, men relativt lav lønn (om jeg sammenlikner meg med mange av de jeg studerte sammen med...) og jobbsikkerhet.

Last edited by TOS; 28-11-2011 at 19:28.
TOS is offline