View Single Post
Old 26-11-2011, 12:25   #13
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Default Re: DY's Malagabase - nye betingelser

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Interessant innlegg Tally-Ho
Vi som kunder kan kun gjøre to ting med dette
-Til enhver tid fly med de selskap som passer oss best ut fra pris, rutetider osv
-Droppe å fly med selskap som vi mener er med å gjøre betingelsene i bransjen så dårlige at det (etter hvert) går ut over sikkerheten.
Dag, jeg tror du drar de falske konklusjoner.

Fordi betaling har ikke nödvendigvis noe med Skill Level a gjöre. Det finnes seg topp-utdanned og perfectly skilled piloter i selskaper som betaler darlig og ogsa omvendt subpar skilled piloter om tjener fett i store selskaper. A ta lönnen eller arbeidsbetingelser for en indiskasjon for fremtidlig sikkerhet er derfor falsk.

Bare for a illustrere dette med en fersk eksempel. En LH vil gjerne konkurrere med AB (min arbeidgiver) her ved BER da den nye flyplass apner. De vet at de har altfor höye kostnader og de ogsa vet at de alrede idag taper penger innenlands. Sa lösningen for dem er a sette opp en datterselskap hvor alle BER ansatte piloter og CA skal overföres til. Dette selskap betaler 20% mindre lönn enn LH selv.

Tror du at dette vil ga over sikkerheten og vil du i fremtida unngar LH for dette? Fordi du vet jo ikke om du har en BER eller FRA basert pilot i cockpit. Eller vil du spöre för du flyr? Samme problem vil du fa i Norwegian.

Jeg anser denne utvikling som meget problematisk. Fordi det skaper internt uro og nytter egentlig ikke selskap. Hverken en LH eller en DY. Dersom man har kostnader ikke der hvor de skulle vaere, sa er selv en eksessiv lönnsdumping ikke nok for a komme seg ned til LCC eller slim-nettverk nivea...

Det hvor det er penger a hente er a öke average-flying-time per fly. Men a kutte i ansattes lönn eller delvis erstatte disse med billig arbeidskraft fra utlandet er ikke veien. Fordi de store fiks-kostnader forblir jo den samme, selv om man folk i flyet som jobber gratis. Derfor kan jeg bare hape at Skjeldam og de norske piloter og den sunn fornunft vinner frem i denne saken. En slik move med PARC ansatte koster mer (i tapt omdömme og dermed misted kunder) enn det nytter i form av sparte lönnskostnader...