View Single Post
Old 21-11-2011, 18:59   #16
RWY 24
Legal Eagle
 
RWY 24's Avatar
 
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
Default

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Man kan ikke ha patent på et navn, dessuten er det mange andre flytyper med winglets. Tipper markedsavdelingen har hatt et ord med i navnevalget.
Vel, ikke akkurat "patent", men man kan få enerett på et navn (varemerke) på samme måte som man kan få patent (enerett på en oppfinnelse), opphavsrett (enerett til et åndsverk, altså et kunstnerisk, litterært eller vitenskapelig verk; engelsk: "copyright") eller enerett på et mønster. I Norge reguleres enerett på varemerke av varemerkeloven og varemerkeforskriften. I tillegg er vi regulert av en rekke konvensjoner.

Man søker patentstyret om å få registrere et varemerke. Problemet med "winglets" er at det kan oppfattes som direkte beskrivende, og er vel i bruk som en generisk betegnelse, og da kan det bli vanskelig å få enerett på betegnelsen som et varemerke. "Sharklets" er åpenbart et konstruert navn, så det burde det gå greit å få registrert og dermed enerett på. Hvis Airbus har søkt om registrering av navnet og får
/ har fått det registrert, vil de ha enerett på bruken av det. Da kan ingen andre bruke det, med mindre Airbus samtykker, og sånt pleier å koste penger.

Noe som er interessant mht. varemerker, er at de kan degenerere hvis folk etterhvert begynner å bruke navnet som en generell betegnelse på produktet uavhengig av hvem som har produsert produktet. Et eksempel er Thermos. DuPont mistet eneretten på navnet Thermos av den grunn. Så derfor er det fritt frem å bruke betegnelsen thermos/termos om en termokanne. Det er for å hindre degenerering at mange bruker TM, r med ring rundt eller f.eks. "GoreTex by DuPont" i markedsføringen sin. Alternativt kan man altså finne på et navn som "alle" skjønner er et varemerke og ikke en genetisk betegnelse på selve tingen, f.eks. "sharklets".

Last edited by RWY 24; 22-11-2011 at 06:53.
RWY 24 is offline   Reply With Quote