Endelig kom fredagen og den fine stjernen ved Gardermoen kom til syne, fortsatte rett inn i parkeringshuset P10 hvor det var 3000+ ledige plasser så klarte utrolig nok og finne en ledig plass til MINIen min.
Tok ut den lille kofferten og kamerabaggen å gikk inn i den nesten tomme terminalen. Fant frem til BA sine innsjekkings maskiner og prøvde å få ut bagasjelappen til den ene kofferten, men pga slitt bankkort så nektet maskinen å gjøre noen ting i det hele tatt. Så vis en av de maskinene ikke fungerer enda, så er det altså min skyld da…
Som vanlig var det bare en mann i ba sin skranke, men det er ikke noe stort problem siden det ikke er så mange som reiser på denne fighten. Han ville også ha bankkortet mitt, men det hjalp jo ikke stort når det ikke fungerte der heller. Men han fikk hvertfall orden på alt sammen og vi gikk videre til sikkerhetskontrollen.
Oversikt over BA sin kø og skranke.
Køen i sikkerhetskontrollen var så å si ikke eksisterende denne dagen, noe som stemte bra med det som stod på
OSL appen. Ble stoppet i en ”tilfeldig” kontroll, men jeg kunne slippe hvis jeg ikke ville bli kontrollert. Siden vi hadde god tid så kunne han jo like greit få lov til det. Når jeg var ferdig kontrollert så jeg att de eller fleste ble stoppet, så tror nok de bare kjedet seg ganske mye der oppe siden aller ble ”tilfeldig” kontrollert. Vel inne på utenlandsdelen ble det som alltid en baggis på Upper Crust og litt surfing på gratis nett. Tiden gikk fort og plutselig var det på tide og gå til gate 50, noen min senere ble det plutselig 53 men er jo samme sted da. Vi var også det eneste flyet igjen på den ytterste delen etter passkontrollen der så var veldig stille og rolig.
Det mest spennende som skjedde var å se ett par som løp for harde livet får å være de første om bord på flyet, ikke så veldig overraskende satt de på rad 1 når jeg kom inn blant de siste.
Regner med at en del her inne har sett på denne serien.
Rute:
OSL -
LHR
Selskap: British Airways
Flight nr: BA769
Type: A320-200
Reg: G-EUUM (9 år)
Vel om bord ble vi møtt av besetningen som sjekket at alle hadde bordingcard for dagens flight, vet ikke helt hvorfor de var så nøye på det. Jeg hadde alt i orden og fant fram til sete 9F og slo meg til rette i ett ganske behagelig sete, beinplassen har jeg aldri hatt noe problemer med siden jeg ikke er så høy at det gjør noe. Hadde ca 10-15 cm mellom setet foran og beinet mitt. Tok ikke mange minuttene før en mann begynte og krangle litt med personalet fordi han hadde fått plass på en rad med nødutgang. Det stemte ikke i følge det som stod på nettet når han sjekket inn osv osv. Endte opp med at han ble flyttet til nest bakerste rad og flyet kunne begynne den korte turen ut på østre bane. Steg raskt opp gjennom de lave skyene og satte nesa mot England. Flyet var for øvrig ca 90% fult bak gardinen og ca 40 foran.
Etter ca 15 min startet serveringen hvor vi fikk noe potetgull lignede greier som smakte ganske godt, og selvfølgelig falt drikkevalget for en cola med isbiter.(isbitene er de beste da)
Oversiktsbilde av .
Nærbilde av det spislige.
Litt morsom lesning til måltidet.
Resten av turen var veldig rolig med litt motvind, slappet bare av med musikk fra mobilen mens jeg studerte innsiden av øyelokkene mine. Med en gang vi begynte nedstigningen kom det litt turbulens noe som damene på raden bak virkelig ikke likte. Innflyvningen til
LHR er alltid litt spennende når det er mørkt siden man ser alle flyene som er i området så lett, men blir jo dårlig med bilder og ikke lett å se hva det er heller. Denne gangen fikk vi heller ikke noen strafferunder noe som er en veldig sjelden vare når man er på vei ned mot
LHR. Landingen var preget med sidevind, masse justeringer og en hard landing på høyre hjul for så å sprette litt rundt på div hjul. Taxingen tok ca 5 min og fikk kun sett masse BA maskiner og den store flotte T5 terminalen denne gangen, er vanligvis veldig mye variert og finne her. Siden terminalen er såpass stor blir det en del gåing fram og tilbake, men det mest irriterende var at bagasjen kom ut på ”feil” side av den store bagasjehallen .
De har hvertfall nok traller på plass
Oversikt over bagasjehallen. Er like stort bak meg også.
Helt i enden kom koffertene fra flyet…
Vel ute av terminalen fant vi fram til minibussene som henter folk som skal ha leiebil, men der ble vi stående i ca 20 min å så at alle bussene med unntak av Hertz sin kom og gikk. Når den endelig kom så er det bare en 5 min tur til der man henter bilene.
Er ca en 20 min tur sørover til der vi har familie og bodde.
Leiebilen.