View Single Post
Old 16-11-2011, 17:48   #19
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Default Re: Nesten kollisjon ?

Quote:
Originally Posted by bamseh View Post

1. Usikker på hva du mener her. (a) TWR vil aldri "avbryte" en go-around, det er fartøysjefens fordømte plikt å gjøre en go-around hvis man mener at landingen ikke kan gjøres sikkert, og det er TWR sin plikt å ha en "løsning" klar hvis en ankommende flyging gjør en go-around "på verst tenkelige tidspunkt".
(b) Hvis du mente at flyet på take-off-roll burde stoppes, se første avsnitt. TWR kjenner ikke til flygingens V1 - det er heller ikke så lett å anslå hastigheten ut vinduet..

2. Men nå kjenner vi ikke trafikksituasjonen, og det kan godt være at det var et småfly på left downwind, og et et helikopter på right downwind. Hvor skal man svinge?
Det koker vel ned til at hvis du ikke har go-around options, så burde man gjøre en ny vurdering på avgangsklareringen..

.
Jeg mener alternativ B. Men hvis ordre kommer for sent er det jo bare for fartøysjef å svare 'unable' og da må det enten beordres øyeblikkelig turn eller at den andre maskinen beordres unna ..

Men mitt poeng var bare at jeg trodde det alltid var separeringsprosedyrer ved late goaround, og det ser jeg jo her at det ikke er .. og det finner jeg egentlig litt skremmende. Selvfølgelig går det greit hvis alle gjør jobben ordentlig - men da hadde det aldri skjedd ulykker heller - de kommer jo som regel av flere uheldige omstendigheter oppstår samtidig.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote