View Single Post
Old 16-11-2011, 16:07   #104
1944vintage
ScanFlyer Gold

OBB 50 Re: Ny kampflybase Bodø vs Ørlandet

Vet ikke helt hvor jeg skal begynne.

Vedr Gripen, så har vel SAAB sagt seg villige til å utvikle en utgave tilpasset en evt Norsk/NATO-kunde. Og å få et ”skreddersydd” fly må vel være bra.

Argumentet om krigserfaring kjøper jeg, men et annet tema er nevnt bla på Svensk web.
De forskjellige fabrikantenes mulighet til å overleve og levere reservedeler i et lengre perspektiv.
Og så må vi ikke glemme at Gripen måtte ”nedgraderes” for å passe inn i i NATO-sammenheng.

Her må vi se på ”doktrinen”.
For å forsvare sitt eget land, så er ledning av flyene viktig, med bakkebaserte radarer som utgangspunkt og bedre systemer enn Link 16. (bla Sverige og tidl Soviet).
Skal en operere over fjernere territorium, så blir selvsagt flyets radar og hjelp fra AWACs tilsvarende viktigere. Derav forskjell i prioritering av flybårne systemer.

F-35, hvis den noen gang blir kampklar, er av de fleste regnet som Vestens(USAs) siste bemannede kampfly.

Enhver kan lese omtrent daglig hvordan ubemannede fly opererer i Afghanistan/Iraq mv.
Dette vil nødvendigvis få følger, også for det Norske luftforsvaret.
Mange Europeiske land med dårligere økonomi enn Norge har eller er iferd med å anskaffe slike fly. Og jeg mener at vi må begynne nå.
Kast hele F-35 kampflyprosjektet overbord, og start på nytt.

(Får stadig tibakemeldinger fra forsvarsengasjerte i USA om at på ”lavere nivå” så seiler F-18E/F opp som et mulig alternativ)
T.o.m. hos USAF som ikke liker at et Navy-utviklet program skal komme i fokus.
Og kampen melleom Boeing og Lockheed Martin om å få tilnærmet monopol.

At catocontrol var i Luftforsvarets leketøysavdeling (718?) bør ikke tillegges vekt.
(Ta ikke dette seriøst !!)

Tillegg: Håper at du ikke planlegger å sende i isen som flyfrakt.
1944vintage is offline   Reply With Quote