View Single Post
Old 11-11-2011, 01:57   #7
bamseh
Air Traffic Controller
 
bamseh's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 737
Default Re: Værnes og tåke

Quote:
Originally Posted by Discus
Da har man konsultert noen faglige kilder vedr BGO vs SVG:

Sikt: (må ha for å starte innflyging)
SVG rwy 18 - 300m RVR
BGO rwy 17 - 550m RVR

RVR = Runvay Visual Range; målt ved fotocelle eller ved å telle antall banelys
(alltid bedre enn met. sikt).

DH (Decision Height, dette er ikke værkrav, kun laveste høyde man flyr ned til)
SVG RWY 18 - 100'
BGO RWY 17 - 200'
For spesielt interesserte, kan følgende opplyses om Sola:

RWY18, CAT 1 - min 700m RVR (*intermediate approach lighting)
RWY18, CAT 2 - min 300m RVR
RWY11, CAT 1 - min 800m RVR (*basic approach lighting)
RWY29, non-precision - minimum RVR 1200m-1800m, alt etter kategori luftfartøy
RWY36, CAT 1 - min 700m RVR (*intermediate approach lighting)

Når det gjelder Værnes, så er det ifølge AIP decision height på 554+ft (above ground) avhengig av luftfartøy for ILS CAT I til RWY09. Hvorfor det er så høy minima der aner jeg ikke, men jeg kjøper gjerne den med at det har med missed approach rate of climb å gjøre.. Etter hva jeg kan dømme av AIP så har Værnes "intermediate facilities" hva det kommer til innflygingslys (510m). Det gir i utgangspunktet et RVR-krav på 900m.

Til sammenligning har Flesland såkalt "full facilities" med sine 900meter høyintensitetslys.

Hva som gjør at Widerøe da har 1000m vet jeg ikke, men alle operatører kan naturligvis sette høyere grenser. Det samme gjelder f.eks. til CAT1 på Sola, der flere operatører har krav til 750m RVR på terskel. Og naturligvis kan det være en liten finurlighet i regelverket jeg ikke har merket meg...

Quote:
Originally Posted by GF1
Vesentlig mer enn 1000m for landing fra Trondheimsfjorden for alle andre fly enn Dash-8-100? Det kan ikke være riktig???
Det tviler jeg også på, jeg har ikke sett noe info på at RVR-kravet øker med hastigheten til flyet på precision approacher, så det tar jeg gjerne i mot dokumentasjon på. Men som man ser på Solas RWY29 i oversikten over, så har den betydning ved non-precision approacher..

For geeks, så henledes oppmerksomheten til EU OPS, Subpart 4, All Weather Operations (side 66+).

Last edited by bamseh; 11-11-2011 at 02:03.
bamseh is offline   Reply With Quote