jeg må si meg enig med
MOW. Du skal ikke se lenger enn til
SWE Fly for å se en tilsvarende forretningsmodell som trynet. Det er en grunn til at
LCC'ene (så langt) har holdt seg unna long-haul (selv Sterling toner nå ned tankene om
NYC og
BKK fra
CPH) - det er ikke mye å hente der. Det er faktisk veldig gode priser å få i markedet hos de store nettverksselskapene -
OSL-
NYC til under 4000 (SK, FI, CO) er ikke dyrt! Skal du operere en long-haul
LCC må du ha store volumer hvis du skal slå de tradisjonelle på pris - vi snakker 747-400 eller A380! Og, som
MOW påpeker - de volumene får du ganske enkelt ikke i Skandinavia - ikke uten feed! Når (ikke om) det dukker opp long-haul LCCs tror jeg de kommer til å komme fra steder der det er store volumer å hente på lokalstrekningene - vi snakker primært London-
NYC/
LAX/
JNB/
BKK/
DEL/
SYD, og kanskje noen fra Tyskland og Paris. London-Johannesburg har f.eks. i dag ikke mindre enn fire daglige avganger med 747-400 (2xBA + 2
XSA), samt én med A340-600 (Virgin) og én 767-300 (nationwide fra
LGW). Her er det så mye seter og så stor etterspørsel at en
LCC kunne kommet inn med en 700-seters A380 og fyllt den opp. Da er avstanden ganske stor til
OSL-
BKK som kanskje kunne fylle en 767 tre ganger i uken i vintersesongen.