Thread: Air Scandinavia
View Single Post
Old 25-11-2005, 07:23   #5
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

Default Replying to Topic 'Air Scandinavia'

jeg må si meg enig med MOW. Du skal ikke se lenger enn til SWE Fly for å se en tilsvarende forretningsmodell som trynet. Det er en grunn til at LCC'ene (så langt) har holdt seg unna long-haul (selv Sterling toner nå ned tankene om NYC og BKK fra CPH) - det er ikke mye å hente der. Det er faktisk veldig gode priser å få i markedet hos de store nettverksselskapene - OSL-NYC til under 4000 (SK, FI, CO) er ikke dyrt! Skal du operere en long-haul LCC må du ha store volumer hvis du skal slå de tradisjonelle på pris - vi snakker 747-400 eller A380! Og, som MOW påpeker - de volumene får du ganske enkelt ikke i Skandinavia - ikke uten feed! Når (ikke om) det dukker opp long-haul LCCs tror jeg de kommer til å komme fra steder der det er store volumer å hente på lokalstrekningene - vi snakker primært London-NYC/LAX/JNB/BKK/DEL/SYD, og kanskje noen fra Tyskland og Paris. London-Johannesburg har f.eks. i dag ikke mindre enn fire daglige avganger med 747-400 (2xBA + 2XSA), samt én med A340-600 (Virgin) og én 767-300 (nationwide fra LGW). Her er det så mye seter og så stor etterspørsel at en LCC kunne kommet inn med en 700-seters A380 og fyllt den opp. Da er avstanden ganske stor til OSL-BKK som kanskje kunne fylle en 767 tre ganger i uken i vintersesongen.

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote