27. oktober 2011, kl. 19:45:
LOT Polish Airlines (Eurolot)
LO386 München (
MUC)–Wroclaw (
WRO)
Economy Class
ATR 72-200
I München har jeg som regel veldig kort tid mellom flyavgangene – denne dagen måtte jeg imidlertid se Lufthansas Dash 8-Q400 ta av mot Wroclaw mens jeg selv ventet på den over tre timer senere avgangen med
LOT.
Jeg tok en runde i den flotte terminalen, passerte Senator-kafeen som jeg vanligvis stopper i og valgte den facy Senator-loungen med bar og moderne interiører. Bare fire gater lenger ned i terminalen finnes ytterligere en Senator-lounge, men denne er ikke like fin.
Det ble noen gode timer med jobbing og forsyninger fra baren før jeg endelig kunne bevege meg mot utgangen, hvor en
ANA Boeing 777 stod parkert. Denne var ”ikke til oss” og vi ble i stedet geleidet ned på tarmac og over i en buss som transporterte oss ut til området med regionalfly.
Eurolot flyr en gang daglig fra München og Wroclaw, stort sett med
ATR 72, og på denne avgangen ble det et gjensyn med SP-LFG, en 1994-modell jeg har fløyet en gang tidligere.
Eurolot har for øvrig utvidet flåten med to tidligere
CSA ATR 72-200 og flåten teller nå ti slike maskiner.
Flytiden ble beregnet til 1 time og 15 minutter over en distanse på 478 kilometer. Vi ble tilbudt det sedvanlige
LOT-rundstykket, men jeg begrenset meg til en Zywieck-øl. Er ikke særlig glad i polsk øl, synes de er sure og kjedelige, men alt går ned når man sitter i en Eurolot
ATR 72 på sete 8A, nesten vis-à-vis motoren.
Kabinfaktoren nådde 70 prosent, og det var fem passasjerer som egentlig skulle vært med den kansellerte
SAS-avgangen som fløy denne i stedet.
Ikke så mye å berette om flyreisen annet enn at det var godt å endelig komme frem, åtte timer forsinket. Vi ble som vanlig busset et par hundre meter fra flyet og bort til terminalen. Jeg fikk kofferten, men ikke spesialbagasjen og da jeg rapporterte den savnet fikk jeg også utdelt en Star Alliance-toalettmappe med alt fra kvinnedeodorant til t-skjorte i XXXL-størrelse. Bagasjen stod igjen i København og ble sendt via Warszawa dagen etter.
Jeg fikk 600 EuroBonus-poeng for turen.