View Single Post
Old 03-11-2011, 19:39   #2
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

SAS Re: Oslo–København–München–Wroclaw–Frankfurt–Oslo

27. oktober 2011, kl. 10:05:
SAS Scandinavian Airlines
SK1455 Oslo (OSL)–København (CPH)
Economy
McDonnell Douglas MD-82

Denne torsdagsmorgenen valgte jeg å ta NSB-toget fra Oslo S til Oslo Lufthavn, et godt alternativ til både flytog og flybusser med en reisetid på 26 minutter og en pris på 88 kroner. Denne ruten trafikkeres med NSB Regiontog Type 70, bygget i 1992 som et av 16 togsett og inngikk da i konseptet InterCity Express (med ICE-titler på toget), deretter NSB Mellomdistanse, senere NSB Agenda og nå NSB Regiontog.

Jeg hadde koffert og spesialbagasje og måtte derfor sende bagasjen både fra SAS EuroBonus Gold-skranken og fra spesialbagasjeskranken. I Fast Track oppdaget jeg at Norwegian også var oppført på skjermen, noe som er litt merkelig ettersom de egentlig ikke har besluttet å innføre dette tilbudet. Alt gikk raskt unna – og plutselig hadde jeg halvannen time til arbeid i SAS Scandinavian Lounge.

Jeg synes det er på tide at SAS oppgraderer mattilbudet i denne loungen, som ligger langt under utvalget i København-loungen. Det er uansett liten tvil om at SAS Scandinavian Lounge er det beste stedet å starte en reise fra Gardermoen på.

I loungen støtte jeg på Drillo som også har gullkort hos SAS - han er sannsynligvis også den eneste som både er å finne i medlemsregistret til SAS EuroBonus Gold og i medlemsregistret til partiet Rødt.

Ved utgangen stod SE-DIR Nora Viking, en MD-82 levert i 1991, og det ble et gjensyn med en maskin jeg fløy fra København til London-Heathrow i 2008. Det var tydeligvis foretatt et flybytte ettersom jeg egentlig var lovet en 1985-modell.

Maskinen kom om lag 20 minutter for sent inn fra København og jeg rakk en liten tur bort til Pan Am-jentene som reklamerte for den nye TV-serien - og jeg tok også turen innom Uniteds 757-200W.

Da vi gikk om bord oppfordret den kvinnelige kapteinen oss om å finne plassene så raskt som mulig ettersom vi hadde fått en slottid om ti minutter. Det klarte vi også, men ble totalt sett 20 minutter forsinket.

Avgangen var helt fullsatt med 33 passasjerer i Economy Extra og 112 i Economy. Benplassen fra sete 7F var heldigvis bedre enn i en Boeing 737. Merk ellers de gule panelene i et fly som ellers holder seg veldig bra.

Det var litt lenger flytid enn normalt (en time) over de 518 kilometerne ned til København.

Sikten ble stadig dårligere og jeg så bakken først noen sekunder før landing.

Flyplassen var fullstendig tåkelagt og jeg tenkte at her kom det til å bli begrensinger i trafikken.

Jeg fikk 495 EuroBonus-poeng for turen fordelt på 195 grunnpoeng og 300 ekstrapoeng som en del av PointBooster-kampanjen.
FlightDeck is offline   Reply With Quote