Quote:
Originally Posted by Tally-Ho
Ryanair og MOL har kjørt en linje som har gjort de vulgære og uspiselige for resten av bransjen. De vokser av å skjelle ut andre luftfartsselskaper, ved å drive beviselig sosial dumping, ved å ha en mildt sagt villedende billettprising, ved å fly til sekundære flyplasser som nærmest betaler Ryanair for å fly dit (og som dermed undergraver den felles økonomi som Avinor her hjemme er avhengige av, gjennom subsidier fra stamlufthavnene for å gi levedyktighet til det øvrige flyplassnettet her i landet) etc etc...
Når en CA tjener halvparten av det en kassadame på ICA tjener (ja, jeg har fått høre dette av ansatte i kabinen der..), da er det hva man kaller for sosial dumping. Når tre stykker må gå sammen for å dele en liten leilighet utenfor Moss/Rygge, da står det dårlig til..De ble sjokket når de så kostnadsnivået her hjemme.
|
Det første poenget ditt jeg har quoted er nok ting som ikke alle vil være enig med deg i, og er en naturlig konsekvens av at luftfarten er deregulert. Dette skjedde i Europa allerede tidlig på 90-tallet. Dette kan man selvsagt like eller ikke like, men slik er det nå en gang. i tillegg er det jo ikke slik at alle land har en flyplasstruktur hvor en aktør eier det meste, og som baserer seg på kryssubsidiering.
Så til dette med lønnsvilkår. Jeg spurte i tråden om den tidligere CA'en i FR som var intervjuet om hvorfor man går inn på så dårlige vilkår, men fikk vel ikke noe svar. "Alle" vet jo i alle andre sammenhenger at Norge er svært dyrt, så hvorfor vet man det ikke når man skal flytte dit og bo og leve der? Hopper man bare på muligheten uten å sjekke noe så vet jeg ikke hvor bekymret jeg er for dem. Man har vel en viss undersøkelsesplikt selv. Kanskje ansatte FR også norske CA på disse vilkårene? Hvis så er tilfelle så kan man jo lure enda mer.