Mangt er forandret etter at Ryanair og andre lavprisselskaper kom inn på markedet. Selvfølgelig er prisene helt annerledes nå, og mange kan ta seg en tur over Nordsjøen for å ta seg en kaffekopp i London (eller hvor det nå skulle være..), da det koster mindre enn den omtalte parkeringsbilletten. Dette er jo isolert sett et stort gode for de som ønsker dette.
Men som sagt - mangt er forandret for de av oss som har vært i bransjen en del år. Tidligere hadde man en slags gentleman's agreement i bransjen, og selskapene hjalp hverandre når det var påkrevd. Kanskje tok et selskap last eller pax hjem for et annet, når forholdene tilsa det.
Ryanair og
MOL har kjørt en linje som har gjort de vulgære og uspiselige for resten av bransjen. De vokser av å skjelle ut andre luftfartsselskaper, ved å drive beviselig sosial dumping, ved å ha en mildt sagt villedende billettprising, ved å fly til sekundære flyplasser som nærmest betaler Ryanair for å fly dit (og som dermed undergraver den felles økonomi som Avinor her hjemme er avhengige av, gjennom subsidier fra stamlufthavnene for å gi levedyktighet til det øvrige flyplassnettet her i landet) etc etc...
Personlig opplever jeg Ryanair's linje som usympatisk og egoistisk. Jeg har full forståelse for at de får reaksjoner som dette.
Når en CA tjener halvparten av det en kassadame på
ICA tjener (ja, jeg har fått høre dette av ansatte i kabinen der..), da er det hva man kaller for sosial dumping. Når tre stykker må gå sammen for å dele en liten leilighet utenfor Moss/Rygge, da står det dårlig til..De ble sjokket når de så kostnadsnivået her hjemme. Dette er å utnytte folk, selv i en tid med arbeidsledighet.
Jeg tror dog ikke folk slutter å fly med FR av denne grunn. Logisk nok bestemmer lommeboken dette. Det blir som å kjøpe klær fra barnearbeid i India...vi slutter nok ikke med det heller, vil bare ikke påminnes om hvor de kommer fra...
Tally-Ho