View Single Post
Old 02-11-2011, 10:01   #1
hanswest
SAS Customer

SAS Lokaltur Trd-Cph, Cph-Osl-Trd nov 2011

Da skulle nok en morgenstund tilbringes på Værnes, og dertilhørende flytur. Det er egentlig ikke noe særlig når vekkerklokka skal ringe halv fem, så er spørsmålet om det da er bra at man våkner av seg selv - ennå tidligere? Opp av senga, ned på badet, av med skjeggstubber og søvn i øyekrokene, og så venter Taxi V-642 der ute i mørket. Greit å bo ca 12 minutters kjøretur unna flyplassen. Innsjekk på automat gikk greit som vanlig. Nytt siden sist (i alle fall for meg) var at man kunne bruke selvbetjent bag-drop også på reiser ut av kongeriket, så da fikk jeg testet det også. Jeg var nok flink, og kjapp, for den hyggelige SAS-mannen ble stående med den orange Priority-tagen i hånda mens kofferten kjørte avgårde. Han prøvde nå i alle fall.
Værnes er lang, og ser ennå lengre ut når det bare er noen få tullinger som har funnet veien inn klokka fem om morgenen:

København går fra Terminal B, også denne gangen er lang en tidlig morgenstund:

Jeg liker faktisk å kose meg med en kopp kaffe før klokka seks på flyplassen, også i dag, "Blue Java" smakte godt:

SAS har tatt over København-Trondheim selv fra november, det betyr at vi ikke får gleden av de koselige Widerøe-ansatte lengre, men så får man sjansen til å fly MD80 fra Værnes igjen! Utgangen var 45, og SK 2885 var satt opp med LN-RML, Aud Viking, som har flydd for SAS siden mars i 1991, flott fly (dårlig bilde):

KLM bruker vanligvis E190 på morgen- og formiddagturen til Amsterdam, men i dag tidlig hadde vi besøk av den gode gamle F70, Værnes er da litt internasjonal etterhvert:

Det var tåke på Kastrup, så avgangen ble utsatt, men klokka 06:28 tok vi av fra rullebane 27, og rett vest! Vi var tre stykker i økonomi ekstra, som delte på 35 seter. Bak i økonomi var det ca 1/3 fullt. Jeg var litt spent på frokosten, dette må være en av de lengste skandinaviske rutene til SAS. Frokosten kom, med varme rundstykker og det hele, godkjent av meg:

Kaptein, styrmann og purser var danske, og de to hyggelige yngre damene i kabinen var svenske. Med norskregistrert MD80 ble dette som SAS i gode gamle dager! De var hyggelige og oppmerksomme i kabinen alle tre.

En ting jeg liker med å fly tidlig/sent, er at man får med seg solens opp- eller nedgang, så også denne gangen:

Flott syn!

Ned mot Kastrup ble det gråere og gråere, og det var skikkelig med tåke. Vi landet på rullebane 30 (tror det er den som er "Øresundinnflyginga") ca ti minutter etter planlagt ankomst, så det var ikke så ille. Det var ganske mange som skulle videre, vi landet på utgang B10, så de fleste fikk løpt litt tror jeg.
Jeg tuslet rolig ned, plukket opp kofferten, og tok Metroen inn til København og dagens møte.

Alt i alt var dette en helt enkelt og grei og hyggelig tur, som alltid med SAS. Returrapport følger, turen hjem starter i morgen ettermiddag.
hanswest is offline   Reply With Quote