23. oktober 2011: SK462
København-Oslo (
CPH-
OSL)
SAS Scandinavian Airlines
Economy
MD-81, SE-
DIR
Jeg fikk tatt meg en runde og gjort noen innkjøp i tax free-butikken før jeg beveget meg ut til gate der en gammel kjenning – Nora Viking – ventet. Det ble min andre tur med individet. Forrige gang var til og med på samme strekning, men den gang som den tidligste avgangen motsatt vei. Den gang skulle jeg videre med Singapore Airlines til Singapore og deretter videre (med samme selskap) til Auckland, New Zealand. Akk …
Skulle heller ha boardet denne …
Jeg hadde sikret meg plass på rad ti i dag, den andre Economy-raden. Med A-sete var det et potensial for å få en del sollys inn, men jeg hadde kalkulert med at solen ville gå ned i løpet av turen, og at mulighetene for utsikt dessuten var størst på venstre side. Og jeg fikk ganske rett. Flyværet var dessuten bra. Vi startet med take off på 22R:
… og fortsatte med en høyresving over København, deretter kurs nokså rett nordover i utrolig stille luft.
Solen lagde et behagelig lys ved innflyvning mot Oslo:
I Oslo var det skyet og noen regnbyger, og det var så å si helt mørkt da vi landet på 19R.
Bagasjen kom raskt. Mistet flytoget, men med timinuttersavganger skal jeg ikke klage. Bortsett fra på det trådløse nettet om bord – det tar minst like lang tid å laste én side som det tar å reise mellom Gardermoen og Oslo S.