Dette er en ikke-sak, teknisk sett. Selv om en smule informasjon til passasjerene ikke hadde skadet, for å si det mildt...
Når man har skiftet et cockpit-vindu bruker man en sealing-compound (F.eks. PR1436B1/2) for å utjevne det lille gapet mellom vinduet og karmen rundt, av aerodynamiske årsaker. Sealingen har en herdetid på rundt regnet 12 timer, men flyet bør jo være tilgjengelig uten å måtte vente så lenge, ikke sant?
Derfor vil man som regel stryke et lag silikongrease over sealingen og så dekke dette med aluminiumstape (a.k.a. speedtape). Dermed er flyet klar for tjeneste umiddelbart. Og når sealingen er tørr kan tapen fjernes. Dette er standard praksis i alle selskaper jeg kjenner til og har jobbet i.
Dessverre hender det at denne tapen løsner hvis ikke man har vært nøye nok, og det er det som skjedde i dette tilfellet. Det skaper en del støy, men er fullstendig ufarlig. Det verste som kan skje er at tapen forstyrrer "utsikten" fra cockpit (ubehagelig, ja) og at man må seale vinduet på nytt. Vinduet vil altså ikke løsne eller lekke, for på 737 monteres vinduet fra innsiden. Og dette var jo en 737....
Men litt informasjon til passasjerene hadde altså ikke skadet, da hadde dette vært unngått. Og litt info til crewet, for den saks skyld...
Hpkris: 189 pax + 11 infants?