Quote:
Originally Posted by Commuter
Er til en viss grad uenig i denne. Pendlere legger igjen ganske mye penger hos flyplassen i avgifter og bevertning, og jo mindre effektive løsningene er jo større er sannsynligheten for at de velger alternative transportmetoder eller andre flyplasser. Olga på vei til syden har ikke et problem med å vente fem minutter lengre. Pendleren som passerer gjennom sikkerhetskontrollen 100 ganger i året derimot har det.
Dette er rett og slett snakk om å forfordele big spenders, noe alle selskap gjør til en viss grad.
|
Nå vet ikke jeg hva som er realiteten, men frequent travellers tilbringer vel betydelig mindre tid på flyplassen enn andre (på hver reise - akkumulert blir det selvsagt mer tid). Spørsmålet er da hvorvidt de har så mye tid til å legge fra seg mye penger på bevertning. I andre avgifter kan det være at flyplassene henter ut en hel del, men jeg vet ikke hvordan pengestrømmen mellom flyplass og flyselskap er.
Så til poenget om å gjøre reisen effektiv for å unngå at de bytter til andre reisemåter eller andre flyplasser. Der tror jeg
OSL er i en såpass sterk monopolsituasjon at dette er en tom trussel. Hvordan skal de reise om de ikke reiser med fly? De kan vel ikke heller enkelt bytte ut
OSL med alternative flyplasser (kanskje unntatt de som kan reise direkte til sin flyplass i Norge fra
AMS,
FRA,
CPH og andre).