MOW, dessverre gir Fast-Track lösningner ingen kapasitaets-ökning i det heile tatt dersom man trekker en Fast-Track sluse fra en eksisterende sikkerhets-kontroll. Jeg kjenner ingen flyplass som har ofred verdi-full salgs-plass til en Fast-Track sluse som ikke genererer inntekter. Det er nemelig en konflikt flyplassene er i. De önsker a ha minst antall sluser som mulig og max antall shops istedenfor. Derfor er ideen a "bare legge noen F.T. // T.T. sluser til" rent illusjon. Disse sluser kan p.g.a ökonomiske hensyn bare komme som en re-distribusjon av eksisterende sikkerhets-arealer.
Der er ogsa en mysterisk utro som har spred seg at Fast Track gir en hurtigere sikkerhetskontroll i seg selv. Det kan de ikke, fordi alle passajerer ma sikkerhetskontrolleres pa samme mate. Det hva du kutter er vente-tida foran kontrollen. Derfor er det egentlig ikke Fast-Track, men bare Minimum-Wait. Men dersom de finner noe i ditt koffert eller dine klaer, sa blir det samme procedere som i "Slow-Track".
Den eneste mulighet a kutte tida i sikkerhetskontrollen er a forandre de kontroll-methoder. Men dette griper dypt inn i sikkerhetskulturen og gar opp helt til EU lover dersom vi snakker om vi har lov til dette. En ny kontroll-metode har potensialet a forandre den tid du faktisk tilbringer inne i sikkerhetskontrollen. Kroppscanner har vist seg a forlenge dette tida.
Har du sluser for dedicated groups (F.T. eller T.T.) sa ma du sörge for at du alltid har nok passajerer som oppfyller kravene slik at du ikke har overfyllte "Slow-Tracks" og en F.T./T.T. hvor ingen venter. Og gar man da for lösninger som innebaerer en ulik teknisk utstyr, sa kan du ikke kanalysere passajerströmmen ved behov til disse sluser.
Som pekt flere ganger tidligere ut, sa er det nödvendig a forbinde det hva flyselskaper gjörer med dette hva flyplasser og myndigheter kan gjöre. AF sin smartboarding lösning er en grei steg i rett retning, men her ma man fra myndighetens side skape mulighet a ogsa kunne forandre sikkerhetskontrollen for disse passajerer. Basert pa tekniske (IT + Biometrie) lösninger kan slik en kapasitaetsgevinst som ligger underkant av 10%. Rett og slett fordi antall reisende som bruker smartboarding er begrenset. Men dersom vi anta at 20% er villige a ga gjennom frivilig profiling i Boarding, sa er det like mye som er villige under sikkerhetskontrollen. Men uten IT og Biometrie som gir mulighet for en teknisk ID kontroll og omfattende background sjekk kommer det ingen kapasitaetsgevinster.
Det hva likevel betyr en kraftig reduksjon i tid i sikkerhetskontrollen er a ta sa fa handbagasge med seg som mulig. Men dersom jeg ser de trends i FR, U2 og BA, sa er dette hva flyselskaper gjörer direkte motstridende...