Quote:
Originally Posted by tdb
Eller hva med fokus på at ditt eget selskap bruker ansatte i kabinen på halvårskontrakter år etter år..
Dette gir ingen forutsigbarhet og er vel på grensen av hva som er lovlig da man har krav på fast ansettelse hvis vikariatet/kontrakten dekker en normal fast stilling..
|
-----
Nå snakker du om "sommerfugler" i kabinen, en ordning man har hatt siden charterselskapenes oppstart på slutten av 50-tallet, og som i hovedsak skyldes at behovet har vært størst rundt sommersesongen (april - oktober), grunnet tradisjonelt større press / behov i markedet, og ferieavvikling for de fast ansatte. Tradisjonelt har de fleste CA'er i denne del av luftfarten startet som "sommerfugl", og blitt tilbudt fast stilling etterpå, etter godkjent evaluering, og etter behov.
Men selv om disse sommerfuglene er på prøvetid de første 6 månedene, har de alle de rettigheter man skal ha etter arbeidsmiljøloven her hjemme, og forening og firma sørger for at de ikke forskjellsbehandles fra andre ansatte.
Mitt inntrykk er at disse kontraktspilotene på
HEL-basen jobber i henhold til regler og lønn som ligger langt vekk fra de vi ellers sammenikner med her hjemme. (bl.a. ble det i de første kontraktsvilkårene satt opp "oppsigelsestrussel" ved sykdom ut over noen få dager. Korriger meg gjerne om jeg har misforstått her, eller tar feil!)
Men tilbake til Ryanair - jeg tror ikke man får gjort noe med lønnsnivået der, og jeg ser ikke at norske myndigheter kan gjøre noe fra eller til. Det er kun forbrukerne (pax'en) som kan slutte å bruke de.....og det gjør de neppe så lenge det koster en hundrelapp å fly over Nordsjøen...
Tally-Ho