View Single Post
Old 13-10-2011, 11:15   #39
Spantax
ScanFlyer Virgin

Spantax's Avatar

Default Re: Kabinansatte i Ryanair tjener dårligere enn norske minstepensjonister.

Quote:
Originally Posted by imm View Post
Nå er det nå en gang sånn det er i stort sett alle branser. Som sagt tidligere på forumet, så jobbet jeg for noen år siden på CLC (Load control) i Widereøe, men så ble den avdelingen lagt til Riga i Latvia. Så selv lille, grønne, norske Widerøe gjør slik dersom de finner det lønnsomt. Og avregningen av billetter skjer i India. Ikke fordi man skal hjelpe indere å komme seg i jobb, men for å spare penger. Og sånn er nå verden blitt. Like det eller ikke. Jeg brukte verken tid eller energi på å sutre over tapt arbeidsplass den gangen det skjedde. Et fritt marked er jeg tilhenger av, også når det går ut over meg selv.
Det er tøft å holde på prinsippene sine når man selv blir rammet. Kudos for det!

Likevel synes jeg det er en viss forskjell på å overlate jobben til arbeidere som bor og lever i et lavkostland - og å ha folk boende i Norge på lønninger det er umulig å klare seg på.

Vi skal også tenke på at outsourcing skjer fordi vi ikke har et konkurransedyktig kostnadsnivå i Norge. Fortsetter utviklingen vil flere bedrifter flytte utenlands. Man kan jo spørre seg hva nordmenn etterhvert skal jobbe med.

Selv statsministeren advarer nå mot for gode lønnsoppgjør, nettopp av hensyn til dem som kan miste jobben når bedriften deres ikke takler kostnadsnivået lenger.