View Single Post
Old 12-10-2011, 00:11   #15
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Default Re: Kabinansatte i Ryanair tjener dårligere enn norske minstepensjonister.

Quote:
Originally Posted by Spantax View Post
Det er jo det som er poenget! Den vanlige mann i gata er ikke solidarisk med annet enn sin egen lommebok. Hvis alle hadde tenkt "Jeg må også tenke på min egen arbeidsplass, og velge slik at det ikke lønner seg å outsource hverken min eller andres jobb". Men drit i de andre, så lenge JEG har jobb, og får billige flyreiser og mat!
Helt enig i at alle burde tage ansvar i en ideel verden, men desværre er verden ikke sådan indrettet. Desuden er det et urimeligt stort ansvar at lægge på forbrugeren, at han skal sætte sig grundigt ind i arbejdsforhold, skatteforhold osv. hos hver eneste leverandør han køber en vare hos.

Det må i stedet være myndighederne, fagbevægelsens og den øvrige del af de respektive brancher som tager dette ansvar.

Personligt må jeg indrømme, at det undrer mig rigtigt meget at de norske myndigheder og ikke mindst fagbevægelsen kan leve med, at der er folk ansat og baseret i Norge, der arbejder under sådanne lønvilkår.

Man har i årtier kæmpet for at få en ordentligt levestandard og en rimelig løn i denne del af verden og at man tillader virksomheder at operere i sit land med vilkår, som på ingen måde er sammenlignelige med resten af samfundet er en bombe under vores velfærdssamfund i denne del af verden. Hvor stopper det? Skal alle brancher bare have lov til at ansætte folk til lønvilkår langt under hvad man må betragte som rimeligt - blot fordi de er registreret i et andet land.

Både myndigheder og fagbevægelse må omgående skride ind og sørge for at løn- og øvrige ansættelsesvilkår svarer til niveauet i landet.

I mange andre lande er fagbevægelserne ikke nær så passive som i Norge. Danmark er et eksempel, hvor fagbevægelserne er gået for langt i den anden retning. Men jeg er sikker på at der ikke gik mange minutter fra Ryanair evt. startede i CPH til der var blokader mod dem, som hindrede dem i at operere indtil deres vilkår var rimelige.

Desværre har de holdt sig til BLL og AAR, hvor fagbevægelsen ikke er så stærk som i CPH.

Man kan altid diskutere hvor hårdt en fagbevægelse så agere, men det som sker i Norge nu er en stor trussel mod alt det fagbevægelsen har arbejdet for i årtier og er en direkte trussel mod alle lønmodtageres fremtid.

At de norske myndigheder kan leve med at der er folk ansat i Norge, som ikke får en rimelig løn og som samtidig ikke betaler skat i landet samtidig med at de potentielt tager arbejdspladser fra nordmænd (både direkte og indirekte i forhold til at andre virksomheder mister vækst når de skal konkurrere mod lønninger som de ikke kan komme i nærheden af) er mig en gåde. Der burde være nogle politikere der sørgede for en lovgivning, der beskyttede norske arbejdspladser og skatteindtægter.