View Single Post
Old 08-10-2011, 21:45   #18
LN-KOG
Osapanga chipongwe

LN-KOG's Avatar

Default Re: Militært Hvem-Hva-Hvor?

Og da var vi i havn.

Vi begynner med en Denel AH-2 Rooivalk. Disse angrepshelikopterne opereres av 16 Sqd SAAF (eller 16 Eskader Suid-Afrikaanse Lugmag) fra AFB Bloemspruit i Bloemfontein (der slekta bor, for øvrig). Programmet startet med Atlas Alpha basert på Alouette III og utviklet seg til Rooivalk som er basert på Atlas Oryx (en videreutvikling av Aérospatiale Puma). Helikopteret spilte en rolle i en av Deon Meyers romaner.

Så beveger vi oss litt lenger nord til et av de vakreste landene i verden. I 1969 lovde jeg og min bror vår da fortsatt unge mor at vi skulle feire hennes 70-års dag i en av verdens (da) flotteste byer, Bulawayo. Hun døde tre år før hun fylte 70 så det ble det ikke noe av. Men på samme turen var vi innom Kariba der dette bildet er tatt en gang rundt 1980. Det er en Douglas C-47B-DK (bygd i Oklahoma City. OK) hvis vi bruker USAAF-betegnelse på kjerra. Britene kalte den en Dakota IV. I Rhodesia i 1980 gikk den under navnet ParaDak siden den ble brukt til å droppe fallskjermjegere fra enten RhSAS eller RLI i Fireforce-oppdrag. Det er mye spennede litteratur om emnet, but I digress... Legg forøvrig merke til rørene under vingen. Det er lokalt tilpassede heat deflectors for å lure MANPADs eller Strela 2-raketter (SA 7 i NATO-speak). To Air Rhodesia Viscounter ble offer for dem i 1978 og 1979.

Fram til 1964 kjent som Northern Rhodesia (i min familie kjent som "hjem"), Zambia fikk ved uavhengigheten en del av Royal Rhodesian Air Force. Denne DC-6 kom senere og hadde base like ved mitt barndomshjem. Dette bildet derimot er tatt i München på en pengeinnsamling Kenneth Kaunda hadde tidlig på 70-tallet.

Den konglelige marine (Royal Navy) var innom i Plymouth da LN-KGL og jeg skulle flydd derfra i september....

Fra marin til luftmakt: RAF Shorts Tucano T.1 på Manston dagen før Battle of Britain Air Show i fjor.

Dette er strengt tatt en SAAB Tp.100 (ikke 340, men det er nok det likevel) fra Flygvapenet på Arlanda en varm april-dag for noen år siden.

For et par år siden hadde LN-KGL og jeg en øyhoppertur der vi bl.a. hoppet til Jersey og fant denne Hercules C.5 som lekte seg med touch and gos.

For å være grei legger jeg inn hele kjerra.

Air Force of Zimbabwe fikk en del Hawk T. Mk. 60 rett etter at landet ble Zimbabwe. Bildet er tatt på Thornhill Air Force Base ved Gweru (Gwelo for oss som er født før 1980) i Midlands. Flyet tilhører nr 2 Cobra Squadron.

Luftmakten er nok den norske og da snakker vi om Luftforsvaret (Royal Norwegian Air Force - RNoAF) og 336 Skv. Her en F-5A(G) på Rygge vil jeg mene.

Nesten lik, men veldig ulik. Dagens "dark horse". Dette er en BF-5D fra Botswana Defence Force Air Wing - et land som ikke er plaget av tsunamier. Flyet er bygd av Canadair som CF-5D eller CF-116D som den offisielle CAF-koden er og solgt/donert til Botswana som fant ut at B er bedre en C og pula-pula er lykke (det betyr regn og i en ørken er det lykke - så du kan holde grisepraten din for deg selv!)

Jeg må si jeg er imponert over kunnskapsnivået. Jeg har vanskeligere greier og de kommer

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote