View Single Post
Old 08-10-2011, 08:41   #11
RWY 24
Legal Eagle
 
RWY 24's Avatar
 
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
Default

Bra, nå kommer det litt mer kjøtt på beinet. Poenget er at det alltid er mulig å gjøre ting raskere, også i Norge. Men det betyr ikke at det nødvendigvis er så lurt. En totalitær stat vil ofte kunne gjøre det raskt, siden man ikke trenger å ta de samme hensynene til folk som i et demokrati. En velferdsstat vil ofte måtte ta enda flere hensyn, siden en større den av midlene er bundet opp. Det kan dessuten være uforholdsmessig dyrt å la folk jobbe døgnet rundt pga. komensasjonsordningene i Norge (som i alle fall jeg ser på som et gode). Det er heller ikke nødvendigvis god samfunnsøkonomi å binde opp store deler av en tross alt begrenset arbeidsstokk hvis det ikke er strengt nødvendig. Og man risikerer å forstyrre den pågående produksjonen på flyplassen i for stor grad hvis man tar for store jafs av gangen. Det finnes helt sikkert mange flere hensyn som må tas også. Men man må veie fordeler opp mot ulemper.

Det er helhetsvurderinger som gjøres. Alt er teoretisk mulig, men ikke nødvendigvis lurt, og Norge er tross alt en av de mest vellykkede økonomiene i verden, mye takket være helhetlig tenkning og nøkternhet. Greit nok at vi er blitt rike på olje, men vi er gode på å forvalte rikdommen. Sløsing har aldri lønt seg.

Ellers tipper jeg at de fleste land i verden gjør ting saktere enn Norge pga. mangel på midler. Så er det helt sikkert en del totalitære stater og stater med mindre utbygde velferdsordninger som ensidig kan bruke mer på infrastruktur og dermed er raskere. Og så finnes det noen få stater vi kan sammenligne oss med som antakelig i snitt gjør ting som oss, selv om man velger å prioritere forskjellig når det kommer til enkeltprosjekter.

Så et eksempel som viser at det er snakk om prioritering, ikke evne eller vane: Dagens hovedflyplass ble vedtatt i 1992. Den sto ferdig i 1998. Det er seks år.
RWY 24 is offline   Reply With Quote