View Single Post
Old 05-10-2011, 10:44   #12
imm
ScanFlyer Crusty

Default Re: Fest setebeltet - Kapteinen skal på WC

Quote:
Originally Posted by terje t View Post
Til deg imm, var det en Cessna Caravan den med krokkodilen, et lite småfly. Vi kan ikke trekke likhetstegn med 747 og en Caravan. De sandsekkene du har plassert i de forskjellige flyene er ikke for at flyet skal tippe på halen, men for at det skal bli riktig trimmet for avgang og at passasjerene skal kunne sitte hvor de vil .

Du kan trekke likhetstegn på den måten at prinsippet er det samme. En Caravan vil få problem med for mye vekt fremme eller bak, det vil også en jumbo. Forskjellen er at det skal atskillig mer vekt til for at en jumbo skal få problem, men også den har sine begrensninger.
Det blir som med en kano i forhold til en 30 fots cabin cruiser. Sett to bak i en kano, så går det ikke så veldig smidig fremover. Sett 10 passasjerer på en 30 fots cabin cruiser, og se om du får den opp i plan. Skjønner hva jeg mener?

Sandsekkene som plasseres ombord er ikke for at passasjerene skal kunne sitte hvor de vil. En MD med noen 5-10 personer ombord, må ha sandsekker selv om alle passasjerene sitter fremme. Skal de sitte lengre bak, må det ennå flere sandsekker ombord, og det er lite ønskelig. Samme er det med flere andre flytyper, MD`n ble bare brukt som eksempel.

Jeg liker dårlig å drive med sandtransport, og sperrer derfor gjerne de første radene på en Q400. Nettop for å unngå å ha sand i bak. Og for de som er ute å flyr med Widerøe, hvor mange ganger har dere opplevd at folk må flytte bakover i flyet (der det ikke er fast setevalg)? Ganske ofte skulle jeg tro. Alternativet hadde vært: ja, sandsekker i lasterommet.