Quote:
Originally Posted by PSC TOS
OK, kan jeg spørre om hvor stor erstatning dere betaler ut ut over å gi kunden et nytt produkt som virker?
Opp gjennom årene har man jo opplevd å en og annen gang kjøpe produkter som det har vært feil med. Da har jeg, som rimelig er, fått varen reparert, fått ny tilsvarende vare eller pengene tilbake. Aldri har jeg opplevd å få ytterligere 2000 kr som erstatning for tort og svie. Selv om jeg måtte klare meg uten varen fra det tidspunktet den sluttet å virke til jeg fikk en ny/tilsvarende vare.
|
Erstatning er nettopp det, nemlig ERSTATNING. Noen har påført deg et tap, og denne må erstatte tapet ditt. I norsk erstatningstett plikter skadevolderen å erstatte verdien av tapet ditt. Det betyr at du må ha lidt et økonomisk tap. Har du ikke det, er det lite å hente. Man kan i noen tilfeller få erstatning for ikkeøkonomisk tap også, f.eks. for tort&svie, men det er ikke så vanlig og dreier seg om relativt lave beløp. Erstatning for ikkeøkonomisk tap som følge av feil på en ting er nesten utenkelig. Det måtte være tap av to ukers glede av iPaden som er til reparasjon eller noe sånt, men det blir jo litt tullete. Ofte løser man det ved at man tilbys et erstatningsprodukt i ventetiden. I tillegg har man jo krav på retting, omlevering eller pengene tilbake, og ev. kompensasjon for direkte økonomiske tap i tillegg, men så er det stort sett stopp.