Yielden gikk for første gang ned siden mars ift. 2010. Og Yielden har heller ikke vært lavere siden februrar. Heldigvis var loadfactoren endel bedre enn ifjor, så RASK steg fortsatt, men kun fattige 2% bedring.
På børsen hadde man forventet en fortsatt økning i yield, og derfor har kursen falt. Og noen frykter at dette er et trendskifte... og nedgangen kommer på tross av fuelcharge.
Jeg har derimot en mistanke om at det var flere forhold som gjør at vi ikke ser en like stor nedgang i yield framover:
- Fint vær slutten av juli/begynnelsen av august reduserte reiselysten
- August i 2010 startet på en søndag. Og medførte at man hadde en halv helg mer enn i år.
- Terror i Oslo kan også ha spilt inn og redusert reiselysten midlertidig.
Ser heller ikke bort fra at
NAS har tatt etter
SAS og nå ønsker økt loadfactor/markedsandel på bekostning av yield. En kunde man tjener minimalt på er bedre enn ingenting, spesielt hvis det betyr at konkurrentene mister dem. Registrerer at
SAS nå har lavere loadfactor i august enn ifjor i motsetning til tidligere måneder.