Til syvende sist er det marked som bestemmer. Og marked vil har flyene billigst som mulig, snarest som mulig. Bade A320NEO og 737
MAX er ikke den store vinner, men en viktig steg i Evolution.
Mye tull er skrivet her inne om 737 og steinalder... Dersom noe tar seg en notis-blokk og lister alle forandringer NG har over 737-100, sa blir det ikke nok papir.
Jeg for min del vil vente til Boeing kommer med konkrete tall om OEW og MTOW pluss payload-range charts. Dette gir en veldig bra indikasjon hva 737
MAX vil klare a levere.
Ser man generelt pa programmet, sa vil nökkelen for suksess a finne vekt-besparelser. Tilsammen med de aerodynamiske tweaks, nye engines og en god del fin-tuning i strukturelle omrader blir dette en meget bra fly, nar det gjelder performance og capabilities...
Kan dette fly bli aktuellt for SK og NAX? Absolutt! Begge aktörer har snitt-lenger som ligger under 1.000 NM og 737
MAX vil trolig blir optimert for de kortere legs. Men, som dette er sagt, sa er ikke
SAS den selskap som jeg ville nevne som hottest candidate i Europa som kommer a ordre flyet.