The Bund på ettermiddagen
Et stykke lenger ned, man kan se det grønne taket lenger oppe langs elven
Mange ulike båter på elven
Så begynte skyline på Pudong-siden å våkne til liv. Flere karakteristiske bygninger, alle av nyere dato.
Dagene ble brukt til litt sightseeing, litt shopping og selvsagt en del avslapping. Varmen gjorde sitt til at man ikke orket så mye hver dag.
Her har man tuslet langs East Nanjing rd mot peoples park. Radisson hotellet har en karakteristisk form, til høyre på bildet. Til venstre ser man temperaturen.
Byplanleggingmuseet ble avlagt et besøk, her var det en del spennende å se på. Kineserene liker å sammenligne seg med andre byer, f.eks London, New York og Tokyo. Veksten og byggeraten i Shanghai er enorm, de har bygget 10 t-banelinjer siden 2005. T-bane nettet er effektivt, og en billett koster ca 3 kroner. Det er forholdsvis langt mellom stoppestedene, men man kommer seg raskt fra en ende av byen til en annen. Det er først på et slikt museum man kan se hvor stor byen egentlig er. Med 18 millioner innbyggere, er den Kinas største.
Flyplassen fikk også sin oppmerksomhet. Den ble først bygget med en terminal som hadde kapasitet på 20 millioner årlig. Dette er i dag innenriks-terminalen. Deretter ble en ny terminal bygget, som har kapasitet på 40 millioner. Dette er den internasjonale terminalen. Det foreligger også planer om en ny terminal, denne vil også ha en kapasitet på 40 millioner. Totalt vil Shanghai-Pudong da kunne håndtere 100 millioner årlig. I dag er det 3 rullebaner, og det er planlagt to rullebaner til. Flyplassen vil bli verdens største i areal, og det merker man når man er der. Alt er anlagt luftig og med fremtidlig utbygging i tankene. Legg merke til avstanden mellom terminalene, med god plass til veier, t-bane, tog og maglev.
T1 og T2, den planlagte T3 til høyre
Etterpå var det klart for high tea på Kathleen`s 5, takrestaurant på Shanghai Art Museum, med utsikt til peoples park. Radisson i bakgrunnen.
Mange småretter til high tea.
I nærheten ligger også Marriott Executive Apartments, med sin karakteristiske form.