Quote:
Originally Posted by Dag Viking
...
I utgangspunktet er jeg tilhenger av frekvens foran store fly, men det er ikke på alle ruter at høyere frekvens er den mest lønnsomme løsningen. Hvor går skjæringspunktet mellom frekvens og flystørrelse på f.eks 3000 seter pr dag? 34x CRJ-900, 21x73W, 16x73H? Det er et langt og komplisert regnestykke, ikke bare fordi man skal regne på dagens situasjon, men også fordi man skal beregne mulige scenarioer for mange år fremover i tid.
|
Man kan löse dette med en Langrange-Transformasjon. Her antar du visse rammebetingelser og sa löser du. Mathematisk sett er dette litt komplisert, men dersom du gjör regn-stykke riktig, sa far du en god lösning.
Personlig har jeg ingen tro pa flere CRJ900, men tvert imot pa CS100 og CS300. Dermed dekker man fint en hel segment og klarer a erstatte 736 nar tida er kommet. Det kan väre alrede 2017 i mine öygn.
Flateplanleggning er en kunst for seg, og ikke uten grunn kommer det bade operative og strategiske argumenter inn. Du kan bruke mange ar a studere hvordan store selskaper feller sine dom i flatevalg. LH har utvikled en hel eget methode for dette.