View Single Post
Old 19-08-2011, 15:33   #12
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Flere Boeing 737 på vei?

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
No good idea. Fordi bade konkurranse-kraft og nettverk-kvalitaet synker. Dersom SAS pa disse strekninger kutter frekvenser, sa vil de over tid tape enda större markedandeler til Norwegian.

Du ma ogsa huske at du ma ha behov for disse setene over heile dagen. En normalt slinge for en SAS fly kan se ut slik:

OSL-SVG-OSL-CDG-OSL-AES-OSL-BGO

Og her spiller det markant en rulle om du klarer a fylle 150+ seter over heile dagen. Ellers produserer du massevis av ubrukte ASK, som bare gir CASK, men ingen RASK. Uten tvil kan du fylle i morgenrush mellom OSL og de store byene i Norge en A321-200, men du klarer ikke a bruke maskinen over dagen slik at du ikke kan drive denne fly lönnsomt i Norge.

Det er jo den gamle "paradox" (i Mathematikken er det jo eksakt ikke dette) fra Matix-Operators:
A x B ≠ B x A
Jeg har ikke skrevet noe om å kutte frekvenser, men i stedet for å komme opp på et 20-talls avganger pr dag (slik SAS hadde tidligere), kan man vurdere å ha noen større fly. Det blir veldig mange -700 i forhold til -800.
Selvsagt må man ha flyene i drift hele dagen, men hvis SAS skal tjene penger i fremtiden må de sørge å enten:
Ta seg bedre betalt og fly med "små" fly
Redusere kostnadene ved hjelp av større fly i gjennomsnitt.

Gardermoen vil jo også få problemer med gater i rushtiden, så mindre fly vil være å stange hodet i taket.

I utgangspunktet er jeg tilhenger av frekvens foran store fly, men det er ikke på alle ruter at høyere frekvens er den mest lønnsomme løsningen. Hvor går skjæringspunktet mellom frekvens og flystørrelse på f.eks 3000 seter pr dag? 34xCRJ-900, 21x73W, 16x73H? Det er et langt og komplisert regnestykke, ikke bare fordi man skal regne på dagens situasjon, men også fordi man skal beregne mulige scenarioer for mange år fremover i tid.
__________________
Siden 01.01.2009

Last edited by Dag Viking; 19-08-2011 at 15:38.
Dag Viking is offline   Reply With Quote