View Single Post
Old 08-11-2005, 23:43   #13
atck
ScanFlyer Gold
 
atck's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,593
Default Replying to Topic 'NØDLANDINGER.....'

Quote:
Originally posted by Dag Viking


Må si jeg ikke er hundre prosent sikker. Tror ikke det var pan pan. Sent på kvelden og helt stille på app. Dessuten var det ikke jeg som snakka på radioen heller, jeg fløy flyet når vi skrudde på master for å få litt strøm på radioen og kontakta approach. Det kan ha vært noe som følger:
-Approach, good evening, (callsign) 15 miles to the south.
-(Callsign) go ahead
-We have double alternator failiure, and are not sure if we are able to extend our landing gear.... osv

Uansett, hadde dette vært på dagtid hadde det definitivt blitt pan-pan. Da kan det nemlig være ganske tidkrevende å komme til på radioen, og enda værre å bli tildelt rullebane for landing.
Jeg må skynde meg å legge til at det var bra det gikk som det gikk. Grunnen til at jeg spurte på mitt lett syrlige vis var at en Mayday eller Pan Pan sitter så inderlig langt inne hos mange piloter, når det ellers vil åpne opp dører og sørge for 100% oppmerksomhet fra vedkommende flygeleder. Husk at Panpan og Mayday er offisielle henvendelser som krever visse reaksjoner fra LTT og andre, og det betyr at jobben blir gjort så mye enklere når man faktisk vet hva man forholder seg til. Også på kvelden...

Det skal ikke være nødvendig for ATC å si "Confirm Mayday" men det er som oftest det.

Mvh
Kyrre
atck is offline   Reply With Quote