Quote:
Originally Posted by Edricson
Det skulle bare mangle. Hva ville folk i Ålesund og Tromsø sagt om Norwegian ikke tilbød gjennomgående billetter og ikke skulle påta seg ansvaret ved flybytte i Oslo selv mellom to Norwegian-flyvninger? Når det er sagt så er ofte connection-tider i Oslo ganske så elendige hos DY, spesielt fra utlandet, iallefall de gange jeg prøvde det til Tromsø (der det er riktignok ikke så mange flyvninger, regner med at det er bedre til BGO, SVG og TRD).
|
Både Ryanair og easyJet praktiserer ikke noen gjennnomgående billetter. Det er f.eks. mulig å fly mellom
CDG og
MAN med easyJet, forutsatt en flyr en stopp via
MAD. En slik billett er ikke tilgjengelig hos easyJet, men må kjøpes som separate turer.
flybe er en helt annen variant av
LCC, med muligheter til å bestille gjennomgående billetter. I tillegg har selskapet codeshare med både BA og AF (to forskjellige allianser) og ikke minst en franchisingavtale med Loganair. Du må betale for reservering av sete, men om bord får du gratis drikke og litt og bite i. I motsetning til de ekstreme LCCene har flybe flere flytyper, og da kanskje ikke de som er billigst i drift. flybe har også en annen vri på sin basestruktur med hovedhub i Southampton og relativt liten tilknytning til London. Dette gjør at flybe kanskje også virker litt med mindre urban og mer regional enn hva konkurrentene gjør. Siden selskapet dekker hele 36 av UKs flyplasser er det nå nærmest umulig å reise der uten å vurdere dette selskapet som et alternativ.
Jeg har sagt det flere ganger før - eneste felles mellom LCCene er at de har lavere driftskostnader enn de store gamle -
LCC er ikke det samme som lavprisselskap som avisene ynder å kalle det.
Norwegian har endret sin modus operandi fra starten med 737 i 2002 til hva vi ser i dag. I 2002 lignet DY på U2 og FR, men i løpet av tiden har de nærmet seg mer og mer
SAS (for så vidt har vel også
SAS nærmet seg mer og mer Norwegian, men hvem som har beveget seg mest får dere avgjøre). Med en IC-arm på trappene vil helt klart Norwegian foreta flere trinn i retning et fullt nettverksselskap med codeshare-avtaler både hjemme og ute. Jeg tror nok Norwegian, hvis de vil, kan tre inn i en allianse, men spørsmålet er om de vil eller har noe slikt behov?