Thread: Banak tar av
View Single Post
Old 03-08-2011, 00:36   #7
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,565
Default Re: Banak tar av

Tja, Finnair pleide jo før å ha DC9/MD80 fra Banak (via Rovaniemi?) til Helsinki på sommeren som visstnok trakk PAX fra omkringliggende kommuner, da også inkludert Alta. Minnes at Arctic Air hadde en rute fra Alta til Banak (Do-228) som korresponderte med Finnair en sommer.

Så er jo også Lakselv et ganske godt utganspunkt for reise til ganske store områder av Finnmark, og med tanke på vinte- og værrstengte veier mm. kan det godt tenkes at en god del av befolkningen ute i Porsangerfjorden samt på indre strøk vil kunne foretrekke direkterute fra Banak heller enn f.eks. fra Alta. Det er for eksempel ikke umulig at folk i Kautokeino-regionen vil kunne foretrekke Banak fremfor Alta grunnet tidvis ustabile forhold gjennom Kløfta (Rv. 93).

En -800 blir muligens noe optimistisk for mesteparten av vinteren, men det kan nok godt være mulig med et lønnsomt belegg på en -300. Blandt annet meldte Charterselskapene for en tid siden i Finnmark Dagblad (papiravisen) om et totalt sett økt marked i Finnmark etter at de begynte å fly aktivt på Banak. Jeg ser ingen grunn til at ikke Norwegian skal kunne få en liknende effekt.

Siden artikkelen det linkes til innledningsvis henviser til papirutgaven kan jeg alltids skaffe rett utgave til veie i morgen (Onsdag) for å se om den gir ytterligere opplysninger om emnet. Forøvrig har Norwegian også før startet "dødsdømte" ruter som har vist seg lønnsom. Hva med å vente med å avskrive en eventuell vinterrute Oslo-Banak til det faktisk har blitt forsøkt?
__________________
Mvh
Gunnar
Gunnar is offline   Reply With Quote