View Single Post
Old 27-07-2011, 18:57   #11
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Default Re: Outsourcing i Australia

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
Skillnaden i pris på varor och tjänster i Norge och Finland är mycket mycket mycket mindre än den mellan Finland och Estland.
Jag bara väntar på vad som händer den dag Kjos & Co vill outsourca inrikesrutter i Norge och Rutter mellan Norge, Sverige & Danmark till personal från det estniska bemanningsföretaget. Jag gissar att det blir strejk OM DYs ledning försöker genomföra det.
Uten at jeg har sjekket relative lønnsforskjeller så har jeg ingen grunn til å tvile på at du har rett i det du skriver. Det er forsåvidt likevel mindre relevant, fordi det faktisk er kostnadsforskjeller mellom disse landene (og ikke helt ubetydelige forskjeller i lønn om man ser på offisielle statistikker).

Om det er 40% lavere lønn eller 100% lavere lønn er ikke så vesentlig. Man ble vel også litt sure i et annet skandinavisk selskap når man snakket om å la svenskene ta over mer produksjon, fordi de var billigere. Det er klart det vil bli reaksjoner om DY skulle finne på å bruke innleid personell til å erstatte ordinært personell, men jeg tror vi kan ta den debatten hvis det ser ut til å bli en realitet.

Nå dreier denne saken seg riktignok om NZ og Australia, og der vet jeg ikke hvor store forskjeller det er i relevante lønnskostnader, men et eller annet sier meg at jeg har hørt tallet 30-40% lavere lønn i NZ. Det vil i så fall være omtrent sammenliknbart med forskjellen mellom Norge og Finland (basert på offisiell statistikk).

Last edited by TOS; 27-07-2011 at 19:06.
TOS is offline   Reply With Quote