Quote:
Originally Posted by L-1011
Skillnaden i pris på varor och tjänster i Norge och Finland är mycket mycket mycket mindre än den mellan Finland och Estland.
Jag bara väntar på vad som händer den dag Kjos & Co vill outsourca inrikesrutter i Norge och Rutter mellan Norge, Sverige & Danmark till personal från det estniska bemanningsföretaget. Jag gissar att det blir strejk OM DYs ledning försöker genomföra det.
|
Uten at jeg har sjekket relative lønnsforskjeller så har jeg ingen grunn til å tvile på at du har rett i det du skriver. Det er forsåvidt likevel mindre relevant, fordi det faktisk
er kostnadsforskjeller mellom disse landene (og ikke helt ubetydelige forskjeller i lønn om man ser på offisielle statistikker).
Om det er 40% lavere lønn eller 100% lavere lønn er ikke så vesentlig. Man ble vel også litt sure i et annet skandinavisk selskap når man snakket om å la svenskene ta over mer produksjon, fordi de var billigere. Det er klart det vil bli reaksjoner om DY skulle finne på å bruke innleid personell til å erstatte ordinært personell, men jeg tror vi kan ta den debatten hvis det ser ut til å bli en realitet.
Nå dreier denne saken seg riktignok om NZ og Australia, og der vet jeg ikke hvor store forskjeller det er i relevante lønnskostnader, men et eller annet sier meg at jeg har hørt tallet 30-40% lavere lønn i NZ. Det vil i så fall være omtrent sammenliknbart med forskjellen mellom Norge og Finland (basert på offisiell statistikk).