View Single Post
Old 19-07-2011, 23:11   #7
lurudal
Newcomer

Default Re: Påsketur med WF, SAS og KLM

Del 7:
Trondheim-Oslo (TRD-OSL
SK 341 (07.15-08.10)
SAS LN-RRU
Boeing 737-800

Ferien varer ikke evig, og etter et par avslappende dager hjemme var det på tide å dra på jobb igjen. Vekkerklokka ringte 0500, dro hjemmefra 0530. Etter å henta kollegaen var det bare å sette kursen for Værnes igjen. Dro såpass tidlig siden det var første virkedag etter påske, og det var jaggu lurt. Da vi kom inn døra på Værnes sto køa foran sikkerhetssjekk i slynger som fylte omtrent hele hallen...

Innsjekk på automat, og bagdrop i skranken til SAS, inkl betaling for ekstra kolli. Deretter var det bare å stille seg bakerst i køa. Heldigvis rykka man fremover fortere enn forutsatt, brukte vel kanskje ca 15-20 min fra bakerst i køa til man var gjennom og inne ved gaten. Gikk rett til gate 32, der var det åpent for pre-boarding. Greit å gå inn dit synes jeg, da kan man ta seg avis og lese mens man venter. Ble bekymret for forsinkelse når det ikke var noe fly ved gaten, men etter en stund kom det en maskin som tilsynelatende hadde stått på fjernparkering.

Boarding gikk som vanlig litt tregt på SAS, siden folket bare presser seg frem for deretter bruke en evighet på å få håndbagasje opp i hylla. Vindusplass 23A på meg denne gangen, første og eneste gang ved vindu på alle turene denne påsken. Avgang på rutetid, gikk fort opp gjennom det tette skydekket og opp i sola. Frokosten kom fort, standard SAS-frokost med rundstykke, appelsinjuice og kaffe, helt greit.

Fulgte med etterhvert som vi kom lenger sør og skyene letta. Observerte at vi var helt nede ved Alnabru-terminalen før vi snudde og fløy nordover mot OSL igjen. Kan ikke huske å vært med så langt sør før, har vel med det nye innflygingssystemet å gjøre ? Fin landing på OSL, før vi takset inn til gate 26. Den gaten har ikke direkte bru til transfer, så da måtte vi først ned i kjelleren, før det ble heis opp til transfer igjen. Tungvint...

Del 8:
Oslo-Sogndal (OSL-SOG)
WF 145 (08.55-09.45)
Widerøe LN-WIB
Dash 8-100

Siste flight på denne påskereisinga var med Widerøe igjen. Gikk til gate 14 på OSL, hvor flyet etterhvert kom inn og parkerte. Boarding kom i gang, med bare 39 passasjerplasser går det rimelig fort å få ombord folket. Denne gangen var det helt fullt fly, ingen ledige seter. Selv havnet jeg på sete 1C, dvs sittende feil vei... Rygget til Sogndal altså. Push-back på tid, OSL må vel være en av få steder Dash 8-100 blir dytta ut ? Vi begynte å takse bortover mot rullebanen, men kom ikke langt før det ble stopp. Rimelig lang kø for take-off, tror det ble sagt 15 fly foran oss (!). Resultatet ble at vi tok av fra OSL minst en halvtime forsinket. Mange tydelig oppgitte passasjerer i flyet, spesielt siden det ble nevnt at dette var et resultat av de nye rutene over OSL. Forsinkelsen ble ikke tatt inn nevneverdig før vi landa på Sogndal lufthamn Haukåsen igjen.

Nok en gang var det flymøte på SOG, var faktisk en passasjer som skulle over på det andre flyet (til Ørsta tror jeg), og det andre flyet venta på overgangen. Merka meg at det ble fylt mer drivstoff på vårt fly på SOG, vil tro det ble svidd av endel når vi sto 30 min i kø på OSL.
Bagasjen ble med hele veien denne gangen. Rimelig enkelt bagasjebånd på SOG, et hull i veggen og noen ruller som sørger for at bagasjen ruller inn i venterommet.

Dermed var påskens flyginger ferdig, og man var tilbake på jobbprosjektet i Sogn og Fjordane.

Bildene viser flyene i hhv OSL og Sogndal
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	15.JPG
Views:	38
Size:	101.0 KB
ID:	30173   Click image for larger version

Name:	16.JPG
Views:	44
Size:	87.1 KB
ID:	30174  
lurudal is offline   Reply With Quote