View Single Post
Old 19-07-2011, 23:02   #2
lurudal
Newcomer

Default Re: Påsketur med WF, SAS og KLM

Del 1:
Sogndal-Oslo (SOG-OSL)
WF 153 (18.18-19.05)
Widerøe
Dash 8-100

Kom til Sogndal lufthamn Haukåsen altfor tidlig, etter å feilberegna hvor lang tid det tar å kjøre i dette fylket med ferjer og svingete veier. Rimelig bortgjemt flyplass, lurte lenge på om jeg hadde kjørt feil før den plutselig dukka opp midt i skogen. Ingen kø i bag-drop og sikkerhetssjekk, det er det vel bare når flybussen fra Sogndal kommer med sine passasjerer. Dermed ble det å slå i hjel en times tid i venterommet. Venterommet var rimelig enkelt.

Etterhvert kom det flere passasjerer og venterommet ble fylt opp. Det er slik at det ofte kommer to fly omtrent samtidig til Sogndal i hver sin retning, så også denne gangen. Vårt fly ankom ca 5 min forsinket. Etter at avstigende passasjerer hadde kommet seg av ble det boarding. Vel ombord i flyet og egentlig klar for avreise kommer piloten på høytaler og opplyser at det blir forsinka avgang, pga kø inn til OSL. Nytt innflygingssystem ble oppgitt som årsak.

Ca 15 min etter rutetid er det klar for avgang. Satt på sete 2B, med kollegaen på 2A. Jeg satt mao rett i mot flyvertinna, så når hun var på tur med trillevogna var det god benplass. Siden det var fredag og ferietid ble det en liten Ringnesboks på denne turen. Widerøe-tur og en pils, helt grei start på helga det.

Uvant rolig landing til OSL til Dash 8 å være, det har vel med at det er unødvendig lang rullebane der i forhold til mange av de andre flyplassene Widerøe flyr fra. Etterhvert endte vi ved gate 14, fremdeles ca 15 min forsinket.

Del 2:
Oslo-Trondheim (OSL-TRD)
SK 380 (20.15-21.10)
SAS LN-TUJ
Boeing 737-700

Etter å kommet oss inn på terminalen på OSL oppdager vi at de fleste fly er forsinket denne kvelden. Vårt fly var naturlig nok et av dem. Etter å slått i hjel 1,5 time på OSL med litt mat og drikke ble det omsider boarding på SK 380 ved gate 15. Tilsynelatende helt fullt fly denne kvelden, men folket kom seg fort på plass, så det ble avgang ca 1 time etter ruta.

Etter en rolig tur nordover ble det landing på Værnes, med parkering på gate 30. Men etter å stått ei stund å sett alle de andre passasjerene hente bagasjen sin, innså vi at vår bagasje ikke hadde blitt med. Etter å meldt fra og avgitt boligadresse i skranken til SAS var det bare å dra hjemover uten bagasje. Flybussen/Klæburuta hadde derimot kjørt med alle de andre passasjerene. Neste flybuss som kom hadde ikke planer om å kjøre med det første, siden han venta på neste fly (som også var forsinka fra OSL). Dermed ble det togtur inn til Trondheim denne kvelden.

Bagasjen ble levert på døra hjemme neste formiddag etter å blitt sendt opp fra Oslo.

Bildene viser flyet på Sogndal, samt flyplassbygget
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1.JPG
Views:	404
Size:	83.9 KB
ID:	30159   Click image for larger version

Name:	2.JPG
Views:	398
Size:	112.0 KB
ID:	30160  

Last edited by lurudal; 19-07-2011 at 23:12. Reason: Bildetekst