View Single Post
Old 19-07-2011, 17:30   #6
Novair
ScanFlyer Gold

Novair's Avatar

Default Re: Trondheim-Frankfurt-Barcelona-Alicante-Madrid-København-Oslo-Trondheim

Spanair- JK 0025
MAD - CPH
MAN 25APR - 11:40
A320
Economy
10A (Exit) / Jonas 10B

Fra Madrid ble vi over en time forsinket på grunn av sent innkommet fly (masse motvind på vei sørover og ny slottid). Så her oppstod en problemstilling: Ville vi rekke flyet videre fra Kastrup til Gardermoen? Vi fikk satt oss ned i flymaskinen, som på denne strekningen var en A320, EC-JNC, omtrent 20 minutter etter planlagt tid. Dette var 20 minutter vi ikke hadde råd til å miste, da vi allerede hadde knapt med tid i Danmark. Den tapte tiden var det lite å gjøre noe med, så kunne man heller håpe på at noe tid ble flydd inn på turen nordover. Setene var reservert kvelden i forveien, 10A og B, også kjent som nødutgang. Vi pushet fra gaten, og satte kompassnålen mot rullebane 36R. Vi ble dessverre stående i kø og var nummer 3 for take off. Ytterligere noen minutter tapt. Foran oss hadde vi 2 stk Iberia A340 på vei til Sør-Amerika et sted. Da vi endelig fikk tatt av, cirka 30 min etter rutetid, løftet vi nesen mot 32 000 fot. Spanairs matutvalg fristet ikke akkurat noe mer på denne flygningen, så jeg nøyde meg med en kald fanta. Jonas kjøpte et smørbrød, som i følge han smakte godt. Nå skal det sies at vi har vidt forskjellig syn på hva som er god mat og ikke. Når maten var fordøyd, og drikken godt plassert nede i blæren, fikk man tid til noen timer på øyet.

Våknet opp omtrent en time før ankomst, og vi begynte å diskutere hva vi skulle gjøre om vi ikke rakk flighten med SAS til OSL. Jonas gikk fram og snakket med flyvertinnene og hørte om de kunne framskaffe noen informasjon. Flyvertinnen visste ikke hvordan det ville bli med oss, men hun antok at SAS hadde oversikt. Siste halvtimen av flighten var vi egentlig mest giret på å komme oss av flyet, og raskest mulig inn i neste fly. Flymaskinen ble plassert ned på dansk jord, og i hui og hast begynte man å forberede seg på å komme seg fortest mulig til neste flygning. Men det skulle jo selvfølgelig ta en evighet før den fremre døren gikk opp. Mens man ble stående å presse i flyet, oppdaget vi at omtrent halvparten av flyet hadde samme intensjon som oss, de aller fleste skulle faktisk videre med samme flygning som oss. Da flydøren endelig åpnet seg, ble vi møtt av en SAS-ansatt som opplyste om gate på OSL-flygningen, og samtidig oppfordret oss til å holde passet klart, ettersom dansk politi skulle gjennomføre en kontroll på flygningen. Passene ble kontrollert, og vi ble sluppet videre. Et fantastisk syn for de reisende på Kastrup, i det de fikk se en stor gjeng nordmenn løpende igjennom terminalen for å rekke neste fly. Svette og varme, men svært glade, kunne vi endelig levere boardingkortet i gaten på SK460.

SAS - SK460
CPH - OSL
MAN 25APR - 15:25
MD82
Economy
20A (Exit) / Jonas 20B

Nede i flyet ventet en halvfull flykabin på de resterende passasjerene, altså oss og omtrent seksti andre. Crewet ønsket oss velkommen om bord, og hjalp oss med å finne ledig hylleplass for håndbagasjen. Vil anslå at vi var omtrent 30 minutter forsinket i det vi forlot gaten i Danmark. Et litt annet støyforhold litt lengre bak i maskinen, men fortsatt ikke spesielt øredøvende under take off. Vel oppe på cruisehøyde flydde vi i strålende solskinn langs den sørlige svenskekysten, samtidig som man begynte å annonsere utvalget av drikke og matvarer. Er ikke direkte tilhenger av å kjøpe meg store mengder mat og drikke på korte flighter, så avstod fra å kjøpe noe denne gangen også. Minuttene går fort unna, og plutselig var vi “inne” i Point merge. OSL TWR klarerte oss for 19R, hvor vi landet i et aldeles nydelig vårvær. Landingen ble foreviget takket være “viking1965” og “putzmeister.

Foto: viking1965

Foto: putzmeister

Måtte snike meg til et kabinbilde…til tross for dårlig tid.

Ei hyggelig dame på gate inviterte meg inn i cockpit på MD-maskinen, det kunne man ikke takke nei til. Jonas hentet bagasjen i mellomtiden.

Ja, da hadde man altså 30 minutter på å rekke neste flygning opp til Trondheim, og av åpenbare grunner er ikke OSL min favorittflyplass når det kommer til transfer utland-innland. I løpet av de nevnte minuttene skulle man hente ut bagasjen, levere bagasjen til bag drop på nytt, passere sikkerhetskontrollen og komme seg ned til riktig gate. Fryktelig tungvindt og ekstremt bortkastet tid. Jonas fikk hentet begge koffertene mens jeg forhørte meg med SAS sin kundeskranke om hvorvidt vi var for sent ute eller ikke, vi reiste jo tross alt med innsjekket bagasje. Damen begynte å se på senere flygninger og en eventuell ombooking, men da brøt jeg inn og sa at vi ville gå for denne flighten, ettersom vi begge hadde planer om å dra på RBK-VIF litt senere på kvelden. Kom oss raskt ut fra bagasjekarusellene og satte kursen opp trappene og mot bag drop. Spurte damen bak business-skranken pent om det var mulig å få droppet bagasjen hos henne, ettersom vi hadde 3 minutter på oss til siste frist for bag drop og lang kø i economy-skranken. Det gikk fint og bagasjen ble sendt av gårde i siste liten. Takk til deg. Den hyggelige sikkerhetskontrolløren slapp oss litt fram i køen, så her passerte man glatt igjennom. Gaten var få skritt unna sikkerhetskontrollen og vi var endelig sikret å få bli med på flygningen, og like viktig: Rosenborg-kamp samme kvelden.

SAS - SK366
OSL - TRD
MAN 25APR - 17:40
B737
Economy
11A (Exit) / Jonas 11B

Litt småsvett fikk man satt seg ned i 11A og B på LN-RRA. Vi hadde snart rykket tilbake til start og var ved veis ende for denne gang. En kabinfaktor på drøye 80%.

Konklusjon:
- Spanair vakler på kanten av et stup, men hvilke faktorer har spilt inn for at man har kommet til dette stupet? Samtlige flygninger vi hadde med Spanair hadde meget godt belegg. I Norge og flere andre land har selskapet faste charteroppdrag på vegne av mange reiseoperatører, og det har de hatt i mange år. Til tross for dette sliter de sterkt med økonomien. Hva er årsaken til dette? For lavt prisnivå? Høye driftskostnader på grunn av gammel flyflåte? Ikke vet jeg.
- Lufthansa leverer som alltid. Kudos for god mat og drikke. Vi hadde ikke helt sansen for de nye setene i A320-maskinene.
- Alicante / El Altet fortjener virkelig skryt for den nye terminalen sin, som er både pen og oversiktelig.
- SAS svikter aldri når man trenger de som mest.

Takk til:
- Den svært så hyggelige damen ved gate på OSL. Du nevnte at både du og sønnen din var medlem her inne, så nå får du melde deg!
- Crewet på SK460: for at dere lot meg besøke cockpit!

Last edited by Novair; 19-07-2011 at 19:16.
Novair is offline   Reply With Quote