11. juli 2011, kl. 17:50
KLM
KL1204 Stavanger (SVG) – Amsterdam (AMS)
Economy
Boeing 737-400 – PH-BDW
Sete: 8E
Begynner å få noen turer via Amsterdam nå. Den første var sånn omtrentlig 21 år siden. Det var KLM Cityhopper som fløy på den tiden og flytypen var Fokker 50. Mye har skjedd siden den gang. Braathens fløy den jo en stund på slutten av 90-tallet faktisk. Men nå er det KLM som stort sett opererer den populære ruta. For det må vi vel si at den er. Populær både blant fritidsreisende og business-folk.
Min tredje tur på ruta fra Stavanger til Amsterdam forløp stort sett uten de store begivenheter. Man fikk da logget en ny registrering i loggen og det er i grunnen ganske greit. KLM har mange fly i flåten sin, men man kan aldri være helt sikker på å «få en ny».
Så ut til å være nesten fullt på dagens flight. Jeg og fruen fikk plass på 8E og F. Og vi fikk en reisekamerat på 8D. Treseteren på andre siden av midtgangen stod ledig ved «boarding complete». En passasjer på raden foran hoppet bak til 8A og jeg hadde nesten håpt at fyren på 8D hadde hoppet over midtgangen. Men han ble sittende sammen med oss, og det gikk i grunnen fint det. Knyttnevetesten ble bestått den. Helt greie komfortable seter i en maskin som ble levert ny til KLM i 1990.
Leifur Ericson ble pushet tilbake fra gate nr. 12 ca. 7 minutter før rute. Takset ut til bane 36 og tok dermed av mot nord og forsvant inn i skyene. Men vi observerte at det lå to cruiseskip inne i Vågen.
Tannlegebesøket tidligere på dagen satte naturligvis litt preg på situasjonen. Appetitten var ikke noe særlig. Men de salte snacksene man fikk utdelt hjalp liksom ikke heller helt. Men et glass vann fikk man nå helt i seg.
Etter at serveringen var unnagjort annonserte man en duty-free runde. Man hadde god tid denne kvelden. Tørsten min var ikke helt tilfredstilt så jeg skulle gjerne hatt noe mer påfyll så jeg trykket på calling-knappen. Ingenting skjedde ila. 10-15 minutter inntil man startet på innflyvningen til
AMS så da gav jeg opp. Ingen big deal for meg i grunn, men cabin crew skal vel reagere raskt når man påkaller deres oppmerksomhet?
Jeg knipset noen raske bilder med iPhonen. Igjen ikke de store utskeielsene på foto-fronten. Vi får skylde litt på tannlegen. Jeg har fått sansen for bilder av vingen og/eller jetmotoren på flyet. Særlig med logo synes jeg det blir tøft.
Stort sett grått over Nordsjøen denne kvelden, men da vi nærmet oss
AMS klarnet det opp. Og vi fikk god oversikt over kysten. Fløy godt innover land før vi tok en 180 graders sving og landet på en rullebane jeg ikke fikk notert navnet på. Men vi takset ikke så veldig lenge før vi parkerte på D56. Helt ytterst på D-piren. Med touchdown 20 minutter før rutetid.
Schiphol er en flott flyplass. Store åpne gulvflater. Mye glass og lyse omgivelser. Enkelt og oversiktlig. Vi hadde i utgangspunktet ca fem kvarter på transfer. Men fikk som nevnt 20 minutter ekstra. Så vi tok turen innom en elektronikkforetning for å se på noen «hörlurar». Jeg er storforbruker av Koss sine porta-pro som har livstidsgaranti. Men jeg klarer alltid å rote vekk kvitteringen så jeg kvier meg for å gå innom butikken for å be om reparasjon. Så jeg lurer på om jeg skal opp et hakk eller to i prisklasse/kvalitet. Bose sine QC3 er vel for mange av oss på toppen av ønskelista. Men prisen er i grunnen litt stiv. I tillegg synes jeg faktisk det blir litt ekstra «oll» når man trenger ekstra strøm til hodetelefonene. Jeg trenger et skikkelig headset med god kvalitet. Skullcandy har en bra utfordrer i sin «Aviator-utgave» men den var også litt dyr. Så det ble ingen handel.
Svidde heller noe euro i Grab and fly utsalget i starten av C-piren. Behovet for litt skikkelig mat hadde meldt seg. Fant en deilig sandwich med egg og bacon. Måtte spise langsomt, men fikk den ned sammen med en flaske iste.
Jeg synes det er kjekt å fly med KLM. Jeg har vært Flying Blue medlem siden fjor sommer. Og har ikke flydd med Skyteam siden det. Så man har ikke tjent så veldig mye poeng siden da. Må prøve å fly litt til med KLM etterhvert.