(Da var det tid fra en ny rapport fra meg. Holder på å laste inn ti sider med lesestoff nå. Ser at det blir litt vel mange avsnittskifter underveis. Skal prøve å rette litt opp i det etterhvert. Litt bilder blir det også. Foreløpig er det bilder tatt med iPhone og filtrert gjennom instagram. Mulig at det blir noen bilder tatt med det andre kameraet mot slutten. God fornøyelse!)
Dette bildet er tatt over Paris. Ganske fornøyd med det.
Siste helgen i juni hadde vi besøk av noen gode venner fra USA. De var på ”en liten rundreise” og skulle senere tilbringe en måned i Paris. Siden selskapet hadde vært så trivelig kom jeg og mitt reisefølge ut at det hadde vært trivelig å tilbringe litt mer tid sammen med vennene våre når der likevel var på denne siden av det store havet og når vi fant ut at vi hadde en liten åpning i kalenderen et par uker senere begynte jeg å se etter billetter. 2.600 kroner per person for en t/r Paris med KLM og Air France via
AMS syntes vi ikke var så dumt tatt i betraktning at det bare var 14 dager til avreise, så vi booket den via våre venner i Mosjøen. Ankomst Paris på mandags kveld.
Overnatting i Paris trengte vi ikke tenke på da folka vi skulle være sammen med disponerte et hus der og det var også plass til oss.
Vi så frem til tre netter i Paris. Men det tok vel ikke mer en et lite døgn før det tikket inn en melding via de sosiale medier om en konsert som hadde fattet interessen til våre venner. Kunne vi være interessert i det? Jo det kunne vi vel. Det var bare en interessant faktor. Den konserten skulle være i Toulouse.
Våre verter i Paris booket oss dermed inn på toget som kalles
TGV. Det står for ”Train a Grand Vitesse” Som igjen kan oversettes til ”Tog med høy fart”. Oh la la! Konserten skulle være på onsdagen, men for å komme oss ned i god tid. Ble det en ettermiddagsavgang fra Paris på tirsdag med ankomst på kvelden. Hvorpå konkluderte jeg med at her ville det være mulig å
TLS og ikke minst facilitetene til både Airbus og
ATR i nærmere øyesyn på onsdagen. Litt dumt å ikke gjøre det når man først er i Toulouse.
Så kommer vi til noe av det jeg synes var mest spennende med reisen. Retur hjem fra Paris var allerede booket på torsdag kveld med avreise fra
CDG klokken 18:25. Så vi var avhengige av å komme oss tilbake til
CDG i tide for turen hjem. Sjekket igjen Widerøe og Air France etter noen billige billetter for to personer som hadde en noenlunde ok pris. Men det ble i det dyreste laget. Skyscanner hadde imidlertid løsningen. Easyjet.
Hadde allerede planlagt en tur med EZY senere i juli som i utgangspunktet skulle bli min første tur med selskapet. Men så ble det en booking til med selskapet på ruta
TLS-
CDG. Den flighen ville ha en ankomsttid på
CDG klokken 16:15. Noe som ville gi oss 2 timer og 10 minutter til å forflytte oss fra terminal 2B til 2F og sjekke inn bagasjen på nytt. Muligens på grensen til optimisme. Men etter å ha rådført oss på forumet så valgte vi å gå for det. Vi betalte en drøy tusenlapp for oss to for turen mellom
TLS og
CDG. Vi endte opp med en reiseplan med mange spennende godsaker. Stikkord:
Første (og andre) tur med Air France..
Første tur med
TGV.
Første tur med Easyjet.
Ny flyplass:
TLS.
En annen ting med bookingen var at KL1205 den 14. juli så ut til å være satt opp med en 737-900. Dersom den flytypene ble gjeldende på den aktuelle turen også ville jeg dermed ha flydd med alle varianter av 737 som det har vært praktisk mulig å fly. (fra 200 til 900). Viktig milepæl!
Det ble en sen avreise fra Stavanger. Hovedårsak: Tannlegen. Hadde viet ham et besøk i mai og da ble det avdekket et behov for en ny tannlegetime for å rette opp i ”noen småting”. Avtalen med tannlegen ble tatt med i planleggingsfasen av turen og man tok sjansen på at inngrepet ikke ville gjøre meg i ustand til å reise.
Vel, ting tok litt lenger tid hos tannlegen en jeg hadde forutsett. Så etter 2 timer i tannlegestolen var det i praksis bare å trekke utover mot Sola. Så den forhåndsbestilte transporten ble ”omdirigert” til å svinge innom kjøpesenteret på Madla der jeg fikk kjøpt inn litt smertestillende av det sterke slaget mens jeg ventet.