Quote:
Originally Posted by fluxie
Etter mitt syn er det ingen skumming av fløten å utnytte udekket etterspørsel. Hadde ikke SAS gjort det, så hadde noen andre gjort det. Jeg er sikker på at når man ser sommerprogrammet for 2012 vil man igjen kunne fly OSL- EWR midt i uka også.
|
Det synes å være litt vanskelig å få frem mitt poeng...
Det er egentlig ingen som påstår at det er fløteskumming, men i flere tilsvarende situasjoner med annet fortegn har det vært forsøkt ropt litt om fløteskumming. Ta følgende utgansgpunkt: Rute X - Y opereres av selskap A med f.eks. 3 daglige avganger. Selskap B oppretter så en daglig avgang i høysesong, som naturlig nok at de stjeler litt av selskap As opprinnelige passasjerer. Selskap A, som opererer ruten hele året, er avhengig av å tjene litt ekstra i høysesong for å kunne rettferdiggjøre å drive ruten delvis med tap i lavsesong. Selskap B reduserer muligheten til å "kryssubsidiere" mellom høy- og lavsesong. Slike situasjoner har vært omtalt flere ganger her inne og i tidligere Scanair-fora.
For 3. eller 4. gang så får jeg vel bare poengtere at jeg ikke mener dette er fløteskumming, men en naturlig del av konkurransen (og jeg er vel den eneste som har nevnt fløteskumming - første innlegg hvor dette nevnes er også med en smiley for å indikere at dette er litt spøkefullt ment, men få synes å ha tatt det på den måten). Jeg sitter imidlertid med et inntrykk av at ikke alle er enige i dette i tidligere saker som har vært oppe.
Så til hva som har vært planen: I pressemeldingen og alle medieoppslag av 28. mars 2011 og 13. oktober 2010 ved annonseringen av ruten har man snakket om daglige avganger. Hva
SAS har ment og planlagt vet jeg ikke, men det er sikkert riktig at de hadde ment at ruten skulle gå med lavere frekvens på vinteren. Det kom imidlertid ikke frem i de medieoppslagene jeg har funnet frem til fra ledende aviser i Norge (hverken i oktober eller i mars), men som sagt, jeg har ikke lett veldig grundig. Jeg skjønner jo også at man ønsker en positiv spin på mediesaker.
Men nå skal jeg gå i stange i en annen vegg...