Det er klart at det å fly ett helikopter er krevende, og spesielt det å stå i hover krever endel øvelse og konsentrasjon. Men dette er jo ting man lærer tidlig i opplæringen, og ting som etterhvert går automatisk.
Men samtidig så har disse gutta (og jentene) som flyr lasteflyging osv. innenlands, en svært krevende og delvis risikofyllt jobb. Du skal fly en enmotors maskin ute i terrenget uten support ifra alle funksjonene en normal flyplass har (vindmålere, flygeledere, redningsmannskaper osv osv). Du flyr gjerne med long line (en "stropp" som henger under helikopteret, gjerne 15-50 meter lang), og som dermed gjør at du havner i lufta på ett sted hvor du er i deep shit dersom motoren stopper. Du er for høyt til å sette den ned ifra hover, og du er for lavt (og har vanligvis lite fwd. speed) til å gjøre en autorotasjon.
Når i tillegg det er snakk om komplekse maskiner hvor det er mye "leamikk" i rotorhodet, så er det klart at vi snakker om en risiko for at noe kan gå galt, som er vesentlig høyere enn f.eks. på en vanlig ruteflyging med fixed wing, eller stuck wing som helikopterfolket pleier å kalle det