DEL 1 av 2
En liten tripreport fra turen min til Riga med familien.
Legg merke til at
noen av bildene som er tatt, er med en dårlig iPhone så kvaliteten er dertil..
Dagen er 27 Juni 2011 og klokka ringte 0730 og vi skulle til Riga, via Sandefjord og København.
Dato: 27JUN11
Flight: WF463
Routing: TOS-TRF(via BOO)
Acft Type: Dash 8-Q400
Registration: LNWDH
Seat: 14D
Belegg: 100%
Time: 1100
FLT Time: 0315
Vi møtte opp i god tid på
TOS da vi skulle helt til
RIX og skulle skifte fly på
CPH.
Vi møtte opp i innsjekk og vanlig innsjekk på automat gikk ikke da vi skulle med ett annet selskap fra
CPH til
RIX. VI fikk setene 14CD og 15CD
TOS-
TRF og setene 15CD og 16CD
TRF-
CPH, siden vi var en gruppe som skulle på tur.
Vi fikk tagget bagasjen hele veien til
RIX uten noen ekstragebyrer som BT skulle ha opprinnelig, men vi måtte hente ett nye boardingkort på
CPH da vi kom ned dit.
Flyet kom inn fra
BOO og
TRD som SK4566 tidligere og landa 0900 på
TOS og ett crewbytte, før ett nytt crew fløy ned til
TRF.
Vi fikk oppsatt gate 24 på
TOS. En tur innom kafèn og kjøpte noe kjapp frokost før det var klart for boarding på oss som skulle med WF463 til Bodø og Sandefjord.
Etter en kjapp ombordstigning, og en kjapp brief fra kapteinen at vi skulle få en flytid på 45 minutter til
BOO, og fine flyforhold underveis, så starta vi opp motorne og taxet ut på runway for å ta av i nordlig retning.
Etter en relativt kjapp takeoff run så var vi i luften og klatra opp til 24 000 fot som var cruisehøyda vår denne formiddagen.
Lande rett før Rutetid i
BOO, og etter nye 35 minutters venting, kom det nye folk på og flyet var smekkefullt denne gangen også.
Vi sparka fra og klatra til 24 000 fot til Torp og flytid var på 2t og 20 minutter. Kaffen ble inntatt og en liten muffin for å få noe i magen. Flightplan tok oss over Brønnøysund, Meråker, Gardermoen, Oslo, og Drammen og ned til Torp og landa der på rutetid.
Ut igjennom bagasjehallen og til de dødelige som røyker så var det ut å ta seg en røyk. Så ble det Fish and Chips på den kafèn før sikkerhetskontrollen, den der irske, som jeg aldri husker navnet på :P
Det var 3t og 50 min til flyet gikk videre så var det å ta en pils mens man venta på flyet videre til
CPH.
Dato: 27JUN11
Flight: WF313
Routing: TRF-CPH
Acft Type: Dash 8-Q400
Registration: LNWDH
Seat: 15D
Belegg: 100%
Time: 1805
FLT Time: 0105
Da vi hadde inntatt en bedre middag på
TRF og en ØL så var det inn til Utenlandsterminalen, og noen taxfreekjøp ble gjort.
La merke til at hverfall 15 av de som satt på flyet til
TRF skulle videre til
CPH. Så Transfer med WIF via
TRF og
CPH er visst populært.
Klokken var nå 1745 og boarding startet, men var overbooking, så de trengte 2 frivillige til å bli booket om, da det ikke var plass, siden vi var en gruppe og hadde avtale i Riga pluss hotell betalt og alt klart så ble det ikke oss, men en munter guttegjeng fra Tromsø ble booket om via
OSL dagen etter.
Bortsett fra denne bookingfeilen, så var boarding starta og vi kom oss ombord. Vi tok av 10 minutter etter rutetid, men regna med at vi kom til å lande på rute likevel sa kapteinen.
Vi kom oss opp til 23 000 fot og det ble servert en kopp kaffe/te/vann og en varm kake, som gjorde susen, de var forsåvidt veldig gode!
Etter å ha nytt utsikten fra FL230 og sett på alle båtene i krystallklart vær så starta nedstigningen til
CPH, etter en liten strafferunde over
CPH så var det inn over
MMX og inn til bane 22L og landa på rutetid, klokken 1910.
Etter vi var parkert så ble det buss fra flyet til terminalen, og jeg fikk beundre noen MDer og en A340. Og kom opp til terminalen å skulle da finne frem til transfersenteret til AirBaltic og fant frem, og fikk skrevet ut boarding kort for alle sammen til
RIX. Vi fikk setene 17
ABC og 18A på neste flight.
Boarding time var 2005 og vi sprang bort til gate B9 og terminal 2 som BT140 til Riga skulle gå fra..
Dato: 27JUN11
Flight: BT140
Routing: CPH-RIX
Acft Type: Boeing 737-33V Winglets
Registration: YLBBK
Seat: 17A
Belegg: 98%
Time: 2035
FLT Time: 0115
Etter å ha røska til seg en dansk pølse og en Cola på vei til gate B9, så var det ombordstigning i det vi kom til gaten.
Dette var første gang jeg skulle fly AirBaltic så var spent på hvordan de var.
Boarding startet 2005 presis og flyet skulle gå 2035.
Ble møtt av en meget hyggelig flyvertinne som smilte og ønska velkommen ombord, og jeg fikk inntrykk av at flyene hadde nye seter da det lukta skinnseter helt ut i gaten. Også AirBaltic hadde samme type recaroseter som Norwegian, bare med andre farger, med setelommen ovenfor bordplaten i setet. Benplassen var faktisk veldig god, og jeg ble sjokkert over det!
Etter en meget proff sikkerhetsdemonstrasjon, bar det ut mot runway 22R, og vi sparka godt fra og kom oss opp.
En stund etter avgang så kom flyvertinnene rundt med salgstralla og en øl ble kjøpt for 2.10
LVL dvs 25 kroner.
Da vi hadde nådt marsjhøyden på 35 000 fot så var det bare å nyte utsikten av en vakker solnedgang og før man visste ordet av det så var man på vei ned og skulle lande i Riga. Det var meldt sol og fint og vi ville få ett flott vær resten av uken skulle det vise seg.
Flyet traff bakken og vi taxet inn til gaten og måtte gå fra flyet og inn til gaten, og vi fikk kjenne den varme latviske luften slå i mot oss da vi kom ut av flydøra. Etter en kjapp gange igjennom terminalbygget og ned til bagasjebåndet for å hente koffertene, var koffertene allerede(!!!!!) kommet og vi kunne hente det og gå igjennom tollen og ut til en taxi som skulle kjøre oss til hotellet.
Etter å ha levd i luksus i 6 dager var hjemreisen kommet og ingen av oss ville dra, da vi trivdes så utrolig godt i Riga! Det vurderes fortløpende om man skal ta en tur til i løpet av sommeren!
I neste post får dere se noen bilder fra oppholdet i Riga før jeg fortsetter på siste flight for denne gangen,
RIX-
TOS.