View Single Post
Old 01-07-2011, 15:51   #1
LNv22
ScanFlyer Gold

LNv22's Avatar

Star Alliance OSL-FRA-IAH-PHX-PAE-SEA-FRA-OSL + SMDII + Roadtrip Washington og omegn

OSL-FRA-IAH-PHX-PAE-SEA-FRA-OSL + Star Mega DO II + Roadtrip Washington og omegn!

Jeg har lest så mange trip reports her og setter stor pris på alle bidragsyterne som gjør forumet så innholdsrikt.

Selv er jeg imidlertid ikke like fink til å dele mine erfaringer, men man kan jo gjøre et forsøk på å bli bedre til akkurat det.

Det er en liten stund siden jeg gjennomførte nærværende tur, og dere får bære med meg dersom det på enkelte punkter er litt lite informasjon. Jeg har hverfal en drøss med bilder, og ut i fra det jeg leser av kommentarer i andre rapporter virker det som flertallet ønsker en del bilder fra destinasjonene også. Jeg har derfor inkludert dette. Skulle det bli for mye eller for lite av det ene eller andre er det bare å si i fra. Ellers er jeg alltid glad for tilbakemelding.

STAR MEGA DO II

Jeg bestemte meg tidlig i september for å delta på Star Mega DO II. Bakgrunnen for det var det jeg hadde lest og hørt om Star Mega DO I, samt generell reiselyst. Et besøk hos Boeing i Seattle sto også høyt på listen og med flere ildsjeler i arrangementskomiteen var jeg ganske sikker på at dette var turen å være med på!

Årets tur, inkludert mengder av fly-snacks, var som følger:

OSLFRAIAHPHXPAESEAFRAOSL

Opplegget for min del begynte i Frankfurt. Star Mega DO II kunne ikke ordne tilslutningsbilletter til FRA, så disse måtte jeg ordne selv. SAS hadde tidene som passet meg best. Et kjapt søk på lufthansa.no avslørte at de samme SK flightene var billigere å booke via LHs websider, så de fikk æren av å håndtere bestillingen. OSLFRAOSL ble derfor booket på lufthansa.no til kr 1284 i hhv. L og E klasse.

LH 6231
OSLFRA
Avg. 09:55

Oppmøte på OSL skjedde i god tid da jeg på ingen måte ville risikere å komme for sent til den planlagte omvisningen hos Lufthansa i FRA.

Det var god med folk i innsjekkingsområdet, men jeg kom meg forholdsvis fort igjennom både det og secutity.

I terminalen slo jeg meg ned i et rolig hjørne på Seefood bar med et rekesmørbrød og en farris. Her fikk jeg slått opp laptopen og jobbet en drøy time før jeg ruslet mot gaten.

Boarding gikk som normalt og jeg fant fram til mitt sete som jeg på forhånd hadde reservert; 10F. Jeg velger alltid 10A eller 10F når SK flyr med 737-600, og grunnen til det er vel ganske åpenbart:

God benplass på rad 10 sete A/F

Vel oppe i luften kom serveringen i gang. Jeg takket ja til en kopp kaffe og holdt meg til det. Tiden gikk videre med til å ferdigstille arbeidet jeg hadde startet på i terminalen, så laptopen ble bootet opp igjen.

Når man var ferdig med det, ble det tid til å se igjennom dagens aviser, samt SAS sitt inflight magasin. Noen bilder ble det også.

Fine farger

In flight

Husker ikke helt belegget på denne flighten, men det var nokså glissent. Jeg hadde flere rader med ledige tresetere rundt meg, og det var en ellers rolig og behagelig stemning om bord.
Etter ca to timer var det klart for landing og vi begynte nedstigningen til FRA.

Delta på FRA

United på FRA

Vel nede og ute av flyet var det rask gang bort til Sheraton, hvor rom var booket for natten. Jeg sjekket inn og fikk utdelt nøkkelkort til meg selv og min romkamerat Someone (som ikke kom nedover før utpå kvelden). Så var det en kjapp tur opp på rommet for å slenge fra seg bagasjen og lignende, før man igjen var nede i resepsjonsområdet og hilste på andre deltakere som kom fra alle verdenshjørner.

Etter at de fleste hadde kommet, og i alle fall tidspunktet for første delen av programmet var kommet, var det dags for avreise med buss til Lufthansa Technik. Bussturen tok ca 20 minutter og så ut til å gå omtrent rundt hele flyplassen.

Ved ankomst Lufthansa Technik måtte samtlige igjennom en sikkerhetskontroll og scan før man fikk komme ut foran hangaren der "Munich" (A380-800) sto og ventet på oss. Omvisningen latet til å være mer eller mindre "fri", men vi ble til å begynne med delt inn i grupper ledet av teknisk personell fra Lufthansa som kunne svare på alt mellom himmel og jord. Etter gjennomgangen med disse var det god tid til å utforske maskinen på egenhånd. Rett og slett et svært så bra opplegg! Jeg legger ved en del bilder med kommentarer og lar disse tale for seg:

First class cabin, 2nd floor

Forklaringer og demonstrasjoner

Business class, 2nd floor

Utsikt ut fra dør R2(?) på 2nd floor, LITT av en vingeflate

Mann vs maskin

Galley

Dør og låsemekanisme

Detalj dør

Hele 1st floor på Lufthansa A380 er economy class.

Economy class

Star Alliance Gold / One World Sapphire

Last edited by LNv22; 03-07-2011 at 16:29.
LNv22 is offline   Reply With Quote