Det er mange faktorer som gjør at Ryanair lykkes. Du nevner noe.
En annen faktor er at Ryanair frakter utlendinger til Norge, og Noedmenn ut i Europa. Jeg antar at det er flest nordmenn på Norwegian.
Jeg skulle likt å vite hvor mange italienere som kommer til Norge med FR hvert år. Det er ikke få!
Imm
Quote:
Originally Posted by LN-MOW
Jeg ser helt klart hvorfor Ryanair lykkes og ikke Norwegian. Ryanair opererer smart - lave frekvenser i marginale markeder .. de lokker inn flertallet med billigbillette og fyller opp med bedre betalende. Denne strategien funker på obskure destinasjoner som Pula, Verbier og Bojchinovci. Siden Rygge ligger nærmere Oslo, fanger man lettere opp kunder fra det området. Norwegian satser mer trasisjonelt og må i stor grad konkurrere med seg selv, og de har vel etterhvert innsett at det ikke nytter uten økonomisk hjelp. Innenriks fungerer ikke Ryanairs taktikk, og det er vel derfor de ikke har prøvd seg. De vet at innenriksmarkedet trenger frekvenser - og det kan aldri bli lønnsomt på Rygge pga nærheten til OSL.
Jeg tror faktisk at det hadde gitt bedre resultat for DY å flytte over fjorden og satse på det lokale markedet som nevnes lenger opp. Da slipper de å konkurrere med seg selv i samme grad som de gjør i dag. Men innenriks bør de holde seg unna - de har ikke materiell til å drive lønnsomt fra et så lite marked som krever frekvenser.
|