Jeg ser helt klart hvorfor Ryanair lykkes og ikke Norwegian. Ryanair opererer smart - lave frekvenser i marginale markeder .. de lokker inn flertallet med billigbilletter og fyller opp med bedre betalende. Denne strategien funker på obskure destinasjoner som Pula, Verbier og Bojchinovci. Siden Rygge ligger nærmere Oslo, fanger man lettere opp kunder fra det området. Norwegian satser mer trasisjonelt og må i stor grad konkurrere med seg selv, og de har vel etterhvert innsett at det ikke nytter uten økonomisk hjelp. Innenriks fungerer ikke Ryanairs taktikk, og det er vel derfor de ikke har prøvd seg. De vet at innenriksmarkedet trenger frekvenser - og det kan aldri bli lønnsomt på Rygge pga nærheten til
OSL.
Jeg tror faktisk at det hadde gitt bedre resultat for DY å flytte over fjorden og satse på det lokale markedet som nevnes lenger opp. Da slipper de å konkurrere med seg selv i samme grad som de gjør i dag. Men innenriks bør de holde seg unna - de har ikke materiell til å drive lønnsomt fra et så lite marked som krever frekvenser.